Sveriges Statsbanor / Statens Järnvägar (Tidtabeller)

av Nordexpress, Friday, October 29, 2021, 11:32 (909 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det formella namnet var:
1863-1888 - Styrelsen för Statens järnvägstrafik
1888-1966 - Kungl Järnvägsstyrelsen
1966-2000 - Statens järnvägar

Genom åren har olika "varumärken" använts. Statens järnvägar förekom tidigt.

Ja, frågan är väl vad dessa namn var "det formella namnet" på?.

För mig känns ordet "styrelse" mer som benämningen på en överordnad styrande organ i en organisation, medan Statens Statsbanor mer känns som en allmän benämning på de banor (järnvägar) som ägs av Staten, till skillnad från då befintliga Enskilda Järnvägar.

Det märks tydligt om man ersätter "Statens jernvägar" med "Styrelsen för Statens järnvägstrafik" i det andra exemplet. Dokumentets tittel blir då "Specifik och summarisk klassifikation å rörliga materielen vid Styrelsen för Statens jernvägtrafik", vilket jag inte tror är vad dokumentet handlar om ;-) .
Det känns också onaturligt att på lokens skyltar skriva "Styrelsen för Statens jernvägstrafik" eller "Kungliga jernvägsstyrelsen", här känns "Sveriges statsbanor" eller "Statens järnvägar" mer naturligt, då loken hör till de banor/den järnväg som ägs av Staten, åter igen till skillnad från de lok som hör till då befintliga Enskilda Järnvägar.

Altså fram till 1966 särskilde man på å ena sidan järnvägstrafikens styrande organ och, å andra sidan de banor som ägdes av Staten.
Sedan kanske man 1966, i ren 60-tals anda, men även eftersom alla järnvägar nu var statliga, ville sammanfoga styrande organ och benämning på järnvägen i ett och samma varumärke, där styrelsen inte särskiljs. Dvs att mellan 1863-1966 var det formella namnet relaterat till det överordnade styrande organet medan efter 1966, sammanfogas det styrande organet och vad det styrande organet styr över i en och samma benämning / ett och samma varumärke "Statens Järnvägar".

Dock endast min egen spekulation och övertygelse....

Och allt detta säjer inget om när man gick över från "Sveriges Statsbanor" till "Statens Järnvägar" för att benämna de järnvägar som ägs av Staten (Sverige).

Nordexpress


Hela tråden: