ÖBB 1043.01 (Fordon: lok)

av Niklas Bygdestam, Friday, October 29, 2021, 19:28 (903 dagar sedan) @ Bobo L

Buffertarna ser väl annorlunda ut än på svenska Rc vid samma tid? Ffa verkar bufferttallrikarna vara större.

Även vissa personvagnar kunde ses utrustade med större bufferttallrikar på den tiden. Hur var det då, och är idag, med regler om detta?


Jag tror att du tänker på att flera utländska vagnar ofta hade större bufferttallrikar än SJ:s vagnar. Detta berodde på vagnens längd. Tyska vagnar var ända sedan 1950-talet 26,4 m långa och dessa behövde större bufferttallrikar, för annars hade bufferttallrikarna hamnat omlott när vagnarna går över växlar. SJ behövde inte så stora bufferttallrikar, eftersom SJ:s vagnar enbart var 23,5 m, 24,1 m eller 24,5 m långa. Men när 80-talsvagnarna infördes så krävdes det större bufferttallrikar, då dessa är 26,4 m långa.

I en del länder har det förekommit at de större bufferttallrikarna för längre vagnar monterats på även de kortare vagnarna av standardiseringsskäl. Detta för att slippa ha speciella buttertar enbart för de kortare vagnarna.


Hela tråden: