ÖBB 1043.01 (Fordon: lok)

av Niklas Bygdestam, Saturday, October 30, 2021, 02:38 (906 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Idag för 50 år sedan, alltså 28 oktober 1971, provkördes loket i tåg 225 Stockholm - Malmö. Om loket gick med hela vägen vet jag inte, men de här två bilderna är tagna i Linköping (den ena har jag visat tidigare).

[image][image]

Tänk om det här loket kunde skickas hem till Österrike igen! Det vore trevligt :-)


Varför vill du bli av med det? Jag trodde att du skulle skriva ”Tänk om det här loket kunde återställas till originalutseende igen och köra omkring här i Sverige!”, det hade varit fint!


Därför att loket rent historiskt hör hemma i Österrike och inte i Sverige. Rc-lok har vi massor av i Sverige ändå. Så är det roligare att loket får komma hem till sin rätta hemmiljö igen.

Dessutom tror jag att det finns österrikiska järnvägsintresserade som mer än gärna tar hem loket igen.

Och om loket nu som du föreslår skulle återställas i originalutseende igen, vad har det då i Sverige att göra? Man har bara provkört det i Sverige, men det har ingen koppling till Sverige annars, då det är ett ÖBB-lok.

Mitt förslag var förövrigt mest att låta loket få komma hem igen. Om österrikarna sedan återställer det, eller om de behåller det i nuvarande svensk färgsättning är en sak de själva hade fått bestämma sedan.


Hela tråden: