Järnvägs-atlas (Historiskt material)

av Wk, Monday, November 01, 2021, 18:47 (906 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Ja, jag kan föreställa mig, att en av svårigheterna är att intresset reducerats en del med framkomsten av "Järnvägsdata".
Om vi drar en parallell till utlandet, så är nog en god indikation på vad som skulle vara intressant att uppnå, närmast den atlas som finns över järnvägarna i England, utarbetad av Michael Cobb.

(Se t.ex. - extern länk, engelskspråkig - https://web.archive.org/web/20200222193501/http://www.railwaysofgreatbritain.com/about )

En av utmaningingarna är förmodligen att finna ett tillförlitligt kart-material att använda som grund, utan att det kommer med en stor kostnad för rättigheter. I sitt förord till sin atlas i England, nämnde Cobb, att med hänsyn till de historiska järnvägarna skulle vara mindre lämpligt att bygga atlasen på kartmaterial som visar 'för mycket' av dagens infrastruktur - framför allt nuvarande motorvägsnät.

För Sveriges del skulle det således vara en fördel at bygga på en uppsättning kartor i relativt hög upplösning, från tiden 1935-1955; helst inte nyare.

Järnvägsdata och en atlas behöver inte ses som 'konkurrenter'; för att en atlas fortsatt skall vara överskådlig, är det en omöjlighet att få med all historisk information i kartbilden; linjerna, senaste stationsnamn, öppnings- och eventuellt nedläggningsår är nog allt som kan skjutas in. Övrig historiskinformation får en 'användare' ta från Järnvägsdata!

En av utmaningen med Cobbs atlas i England var att priset blev ganska högt - jag betalade nog omkring 400 Pund för mitt exemplar (nytt) omkring 2018; och även antikvariska exemplar av tidigare utgåvor går för nästan lika höga belopp, speciellt som tredje och förmodligen sista upplagan under överskådlig tid nu sålts slut.


Hela tråden: