Tågklarering för smalspåret i Motala (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson @, måndag, november 01, 2021, 22:57 (288 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Redigerad av S-O Johansson, tisdag, november 02, 2021, 00:04

Jag ställde en fråga i Postvagnen som inte fick något svar där. Jag misstänker detta är ett bättre forum för denna fråga: Smalspåret i Motala har vad jag vet aldrig omtalats som en egen station. Betyder det att tågklareringen på smalspåret sköttes av SJ där under hela privatbanetiden?

Sköttes av SJ. MÖJ betalade ett årligt bidrag, procentuellt för sin del, av stationens kostnader. Vilket borde innehålla bl.a tågklarering, biljettförsäljning, tillgång till väntsal mm. Vilket gjordes på de stationer som var SJ:s. Fågelsta, Linköping och Skänninge. Omvänt betalade SJ ett årligt bidrag till de stationer som ägdes av Privatbanor. Exempelvis Halmstad (HNJ), Herrhult (BJ) och Åstorp (HHJ).
Det här skall ha reglerats i Kungliga brev från 1896, 1919, 1923 och 1925.


Hela tråden:

 

powered by my little forum