Ännu fler följdfrågor angående Xoa6... (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Thursday, November 04, 2021, 18:16 (898 dagar sedan) @ -RB-

Tågen 160 Tur 1 och 2 går i mult i tåg 160 Södertälje C - Cst och delas på Cst , Tur 1 till tåg 160T Cst - Hagalund och tur 2 åter till Södertälje C singel i tåg 159 .

Tur 2 blir går senare singel i tåg 670 Södertälje C - Cst . På Cst dyker Tur 1 upp som 670T och kopplas till "genomgående" Tur 2 som blir multipel i tågen 670 Cst - Upplands Väsby , 689 Upplands Väsby - Huddinge , 686 Huddinge - Upplands Väsby , 683 Upplands Väsby - Södertälje C där de två tågsätten delas för varsitt singeluppdrag .

OT någon som minns om man hade multipelstrul på Cst vid klyvning och/eller tillkoppling ?

Reservation att jag läst rätt .

mvh Rolf Berg

Varför skulle man egentligen få multipelstrul på ett fordon med kontaktorpådrag och synnerligen enkla kretsar till allting? Fanns det ens en kontrollkrets för stängda dörrar på dessa fordon? Och om det fanns det, då var antagligen dörrarna tusen gånger så felbenägna som kopplet. :-P

Kopplen ser ut att vara desamma som sedermera infördes på X1/X10. En stabil konstruktion utan onödiga rörliga delar. Eldelarna är väl i princip identiska med de på GS typ M25, sedermera även införda på Y6-Y8-flottan?


Hela tråden: