Ännu fler följdfrågor angående Xoa6... (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Saturday, November 06, 2021, 17:10 (899 dagar sedan) @ Ola Almquist

Normalspårsfordonen hade också dosor för koppling med kabel, men en del av dem dessutom eldel på kopplet, dock med en annan typ av lucka än Xoa6. Kanske det berodde på att det inte fanns plats för en lucka som öppnades uppåt. På den här sidan om YBo7 1177 ser man hur det ser ut.


Från början fanns inte eldelar på kopplen på normalspårsbussarna, de fick det efter några år. Såvitt jag vet infördes det på alla fordon utom Säröbanans, eller något sådant.

Det infördes allmänt SJ:s YBo-fordon från 1961. Smalspårsfordonen kostade man inte på då omfattande nedläggningar förutsågs.

Man behöll dock kopplingsdosorna och kunde kanske använda multipelkabel om det krånglade med donen.


Jo, men de krånglade nog först på senare år. De behövdes även för koppling till tågvärmepost. Tanken var att man skulle ordna det på något annat sätt och multipeldosorna tas bort men det skedde aldrig. Några X16/X17 hade någon annan form av uttag på slutet. Vad var det?

Det sista blev inte riktigt rätt. Ur skrivelse Dnr Mbr 1103 (Sgr 438, 4243) från 1961:
"Sedan samtliga rbs-fordon utrustats med elkontaktdon, kommer multipelkopplingsdosan att slopas. Därvid kommer ett specielt uttag att uppsättas på fordonen för elanslutning till ortsnät vid stationär uppvärmning. Till dess användes multipelkopplingsdosan för detta ändamål."


Hela tråden: