Ännu en SJ ångkran. Hamnkran kontra tungkran (Fordon: vagnar)

av Leif B, Friday, November 12, 2021, 16:53 (867 dagar sedan) @ BD

[image]

Denna kran avsedd för hamnen i Värtan?


Hade SJ egna kranar i Värtan?
(den antydda kajen ser mer ut som en träkaj, i Värtan var det väl stenmurar?)

/TKO


Den verkar i varje fall inte särskilt praktisk för att bärga lok och vagnar längs linjen: "spårvidd 8',20". Avses svenska eller engelska fot?

Dessutom tror jag inte att det lyfter särskilt mycket: ett par ton?


1886 var nog ett par ton mycket och med ånga slapp man veva.

Det fanns säkert en och annan kran redan 1886 som kunde lyfta betydligt mer. Jag menar egentligen att den här kranen har till uppgift att lyfta ett knippa säckar eller ett kolli ner i lastrummet på ett fartyg. Då är lagom räckvidd och framförallt snabbhet viktigare än max lyftkraft. Snabbhet är ju inte bara hur fort man vinchar och snurrar runt utan inte minst om man måste palla under före varje lyft.

För en kran som ska användas vid urspårningar, brobyten etc, så är lyftkraft och räckvidd mycket viktigare än om det tar 15 sekunder, 1 minut eller 3 timmar att förbereda ett lyft. Olika lösningar för olika uppgifter helt enkelt.


Hela tråden: