Kurvradier vid 891 mm spårvidd. hb på spårvägar? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, November 17, 2021, 11:02 (889 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har letat efter vad som gäller/gällde för minsta kurvradie på normala järnvägar för 891 mm spårvidd t.ex VGJ och även på sidospår och växlar på bangårdar. Vet någon något om detta?


På RB gäller idag Rmin = 7,4 v^2/158 vid maximal rälsförhöjning och maximal rälsförhöjningsbrist (63+95 = 158)

R=300 ger då v=80 km/h.

Sen kan ju denna formel ge orimligt små radier vid låga hastigheter. Den nya motorvagnen X15p är t ex konstruerad för som minst 100 m radie. I tågspåren förekommer inte mindre än så, men enstaka sidospår har mindre radie och är skyltade "Stopp för X15p".

Förr kunde man väl bygga med större rälsförhöjning? Men man kanske inte gjorde det på smalspårsbanor.


63 mm på 891 motsvarar 100 mm på normalspår
95 mm på 891 motsvarar 150 mm på normalspår


Nu ser jag felet, jag var lite trött när jag skrev det där.

Vad jag menar är: Förr kunde man väl bygga med större rälsförhöjningsbrist? 150 mm är inget konstigt på normalspåriga spårvägar, så 95 mm på en smalspårssträcka med spårvägsliknande hastigheter verkar inte så orimligt.

Nja, man bygger ju egentligen inte någon rälsförhöjningsbrist (hb). Rälsförhöjningsbristen (sidoaccelerationen) uppstår ju först när man kör genom kurvan och hur stor den blir beror på hur fort man kör. Om man kör tillräckligt långsamt genom en kurva (med rälsförhöjning) så uppstår istället ett rälsförhöjningsunderskott, d v s en sidoacceleration inåt i kurvan.

Så frågan blir ju "vilken maximal rälsförhöjningsbrist accepterar vi i kurvor?" Svaret på den frågan avgör vilken sth vid kan sätta i kurvan i fråga. Så jag antar att du menar att man accepterade högre rälsförhöjningsbrister på spårvägar förr.

På den frågan har jag inget svar men det vore mycket intressant att få se en föreskrift i frågan! Använde man ens begreppet rälsförhöjningsbrist på spårvägar "förr i tiden"? Rälsförhöjning (ha) förekom väl knappast på spårvägar innan man började bygga "järnvägsliknande" förortsbanor på egen banvall?

/funderar
Leif

PS "På järnvägen mäter man (sido)acceleration i mm och retardation i ton."


Hela tråden: