Kurvradier vid 891 mm spårvidd. hb allmänt (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, November 17, 2021, 13:52 (884 dagar sedan) @ Sven Bårström

Två funderingar:
1. Vid körning i kurva med rälsförhöjning med lägre hastighet än den som inte ger sidokrafter i kurvan får man ett s k rälsförhöjningsöverskott, inte rälsförhöjningsbrist.

Skrivfelning av mig. Tack för rättelsen!

2. Det är inget generellt mått att ange sidoaccelerationen i mm. Och vad menas med att mäta retardationen i ton? Vad finns det för exempel på detta?
Sven B

Det citerade uttrycket var en kollegas lite ironisk sätt att uttrycka att sidoacceleration i en kurva uttrycks som rälsförhöjningsbrist/överskott i enheten mm och inte i tex enheten m/s2 som är SI-enhet för sidoacceleration. Likaså ironiskt syftas på att en vagns bromsförmåga beskrivs som "bromsvikt" ett synnerligen abstrakt begrepp med enheten ton. Jag har fullt medveten om att man dividerar "bromsvikten" med tågvikten för att få bromstalet som ungefär beskriver retardationen, och att bromstalet(bromsprocenten) är dimensionslöst.

Kort sagt, uttrycket inom citattecknen ska inte tas alltför allvarligt.


Hela tråden: