Kurvradier vid 891 mm spårvidd. Minradie för spårvägar (Järnväg allmänt)

av Göran Kannerby, Wednesday, November 17, 2021, 18:59 (890 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Jag har hört någonstans att dimensionerande kurva för mustangerna var kurvorna vid Norrbro (som knappt någon av mustangerna fick chansen att gå genom).
12 meters radie i Stockholm (modern tid) var en nyhet, 13 meters radie i Norrhallen har jag däremot hört talas om.

När jag har tid ska jag gräva fram ett förslag från 1885 (om den exakta dragningen av SSB Hornsgatslinje, på den tiden den fortfarande avsågs bli hästspårvagnslinje) som tar upp befintliga kurvradier i trafikspår. Jag vill minnas i att den utmynnade i att det var möjligt att låta linjen gå genom en 5 meters kurva (vilket skulle blivit Stockholms överlägset snävaste) för att undvika körningen med Götgatan. Förslaget kom inte till utförande.

På tal om 12-meterskurvor, så läste jag, tror jag i modern lokaltrafik, att Toronto än idag kräver att nylevererade vagnar ska klara dessa. Alltså 70 år efter att Stockholms spårvägar slutade kräva detta... (Nu kommer jag inte ihåg vad Toronto har för spårvidd - det är något udda - men det ligger nära normalspår om jag minns rätt).

1495 mm spårvidd och 10 973 mm radie


Hela tråden: