Lokhaveri i Vallentuna 1966, 3 bilder. Tåg 702? (Fordon: allmänt)

av AW, Wednesday, November 17, 2021, 21:27 (882 dagar sedan) @ Thomas Tell

[image]


Det förefaller vara ett lokaltåg som ankommit på spår 3 och vars motorvagn (en Xoa7p) gör rundgång via spår 2. En fråga: vet du om hjälploket kom som extratåg eller kopplat i lokaltåget?


Det torde vara det stora rusningståget till Rimbo 718 med avgång från Vallentuna 17.44. Lokaltåget som vänder bör vara tåg 536 som ankom Vallentuna först klockan 19.17. Innan dess passerade norrut 530 och 534 till Lindholmen.
/tell


Vad hände med tågsättet i Rimbo: gick hela eller delar vidare till Norrtälje? Jag antar kursvagnar till Hallstavik och Uppsala hade upphört då?


Tåg 720Y som gick från Östra 3 minuter före 718 gick vidare till Norrtälje. Anslutning mot Hallstavik var i tåg 740Y.
718s tågsätt gick från Rimbo dagen efter kl 6.25 utan några anslutningar från andra banor.
Första tåg från Norrtälje var 701Y och det gick 8.10 alla dagar och var inne i Stockholm 9.50. Tåget fanns kvar när jag började 1974. Jag har för mig att det var det som gjorde alla uppehåll t.o.m. Stocksund och alltid var smockfullt i de två vagnarna, motor och släp.
/tell

Jag tror snarare det havererade tåget var tåg 702 Öst-Nt. Detta med tanke på att fotografen åkte vidare mot Hallstavik enligt annat inlägg, samt att det finns bild från den försenade ankomsten med rälsbuss till Hallstavik där klockan verkar visa runt 11.
/Andreas


Hela tråden: