Lokhaveri i Vallentuna 1966, 3 bilder + 2 bilder Hallstavik (Fordon: allmänt)

av AW, Wednesday, November 17, 2021, 21:31 (883 dagar sedan) @ Ulfe

Den 28/5 1966 blev det fel på loket (Bdp 3252) i tåget från Stockholm Ö mot Rimbo, ett lok (Bdp 3254) kom efter ett tag och drog tåget mot Rimbo. Många resenärer klev av tåget för att ta sej vidare på annat sätt, men Björn och Yngve inväntade i stället för att se hur det skulle lösas.
OBS! Inlägget ändrat kl.8,20


Händelsen har också diskuterats för ca 5 år sedan i forumet, då utifrån ett par andra bilder - länk till inlägg i tråd där också efterföljande inlägg berör detta.


Tack för alla svar! och tack för länk till inlägget med min brors bilder, jag har letat efter det, men inte lyckats hitta det.

Jag har nu talat med min bror som har talat med Yngve om de kan minnas något om händelsen.
28 maj var en lördag och pingstafton då många var på väg till släkt och vänner i Roslagen.
Vad de minns är att hjälploket kom ensamt söderifrån och att tåget blev en knapp timme försenat.
De minns också kom det ersättningsbussar ganska snabbt som de inte utnyttjade.
De skulle åka vidare till Hallstavik från Rimbo, där motorvagnen inväntade tåget.
Några tågnummer finns inte antecknade.

Här följer 2 bilder från Hallstavik som är tagna efter ankomsten dit på pingstsaftonen den 28/5.

[image]

[image]

Tack för fina bilder! Intressant att rälsbusståget också verkar förstärkt för de gick normalt med två vagnar. Jag tror det är tågsättet från tåg 742 vi ser i Hallstavik med ordinarie ankomsttid 9.42 med tanke på att klockan på stationshuset verkar vara runt 11.


Hela tråden: