Lokhaveri i Vallentuna 1966, 3 bilder. Storloken på SRJ (Fordon: allmänt)

av Leif B, Wednesday, November 17, 2021, 21:44 (890 dagar sedan) @ Henrik H

Hej
Jag har en fråga eller två angående RBs elektriska lokomotivet.
När jag har lånat Svenska Ellok på bibblan men där står inget direkt om dessa vad jag kan erinra mig.
Men hittar dem, var de driftsäkra? Hur var gångegenskaper etc , de verkar lite bortglömda om man säger så
Mvh Henrik

Likströmsbanorna behandlas lite styvmoderligt men det finns ett avsnitt om SRJ med ett foto på lok 52 (senare SJ Bbp 3252) och en ritning på lok 51 av samma typ. men i övrigt är det ju tydligt att författarnas intresse låg på växelströmsloken som dominerar boken.

Jodå, de fyra "storloken" från ASEA hade gott rykte för tillförlitlighet och särskilt som det enda som fungerade under svåra vintrar. Som jag minns det hade de hyggliga gångegenskaper men var något mer slängiga i sidled än de längre motorvagnarna. Thomas Tell som körde dem kanske vill komplettera?

Det femte storloket, Siemensloket (SRJ 53 = SJ Bcp 3253 "Hitler") hade däremot ett dåligt rykte som otillförlitligt men det krockade med en lastbil redan 1971 och skrotades något år senare utan att ha reparerats.

De fyra kvarvarande storloken hängde med fram till sommaren 1993 även om de sista tiden bara delade på två tågpar, ett eftermiddagståg som övernattade i Lindholmen och återvände i morgonrusningen och ett motsvarande tågpar till Österskär. Eftermiddagståget till Österskär skildras i den här filmen.


Hela tråden: