Lokhaveri i Vallentuna 1966, 3 bilder. Bbp och Bdp (Fordon: allmänt)

av Leif B, Thursday, November 18, 2021, 21:44 (880 dagar sedan) @ Olle E

Mums, stort tack.
3252 var väl en Bbp..?


Det stämmer, å andra sidan var det vid de laget knappt någon skillnad på en Bbp och en Bdp. (Vid leverans var Bbp tvåspänningslok (750V/1500V) medan Bdp var rena 1500 V-lok. Å andra sidan hade de inga littera vid leverans utan fick såna först senare, när jag skulle tro att tvåspänningsutrustningen redan var demonterad.

PS Någon kommer snart att tala om hur man såg skillnad på Bbp och Bdp genom att titta på sandpåfyllningsluckorna.


Ah, det var alltså det som var skillnaden. Hade alldeles glömt spänningshöjningen. Var det -46 som 750 försvann..?

Ja, 2 juni 1946. Och som av en ren slump levererades samma år två lok och åtta motorvagnar, som senare fick SJ littera Bdp resp Xoa7p. Dessa ersatte de nio "rävarna" (senare Xoa4p) på Österskär- och Rimbolinjerna så att rävarna i sin tur kunde ersätta de äldre Djursholmsmotorvagnarna. Bara de fem modernaste Djursholmsmotorvagnarna (senare Xoa2p och Xoa3p) byggdes om från 750V till 1500V. Man kan undra om några av dem byggdes om före 2 juni och några efter, eller om alla byggdes om under sommaren.


Hela tråden: