Järnvägar som aldrig "kom fram" (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Wednesday, November 24, 2021, 19:07 (877 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Mjölby-Hästholmens Järnväg kom iofs "fram" till Hästholmen, men intressenterna bakom, inte minst Boxholms Bruk, hade visionen om att sätta in en tågfärja till Hjo, och sedan tubba intressenterna bakom HSJ att bygga om den järnvägen till normalspår.

Eftersom HSJ, s/s TRAFIK och FVÖJ alla var sammanknutna med samma intressenter (greve Posse på Wretens gård) blev detta dock aldrig verklighet, som bekant.

Inom parentes sagt, så hade man ju även planerat för att bygga smalspårsjärnväg Bränninge - Skänninge - Väderstad och vidare till Hästholmen, men de planerna omintetgjordes ju av MHJ. Så därav blev alltså VSBJ, Väderstad - Skänninge - Bränninge Järnväg, eller "VanSinniga Bönders Järnväg" som den kom att kallas på bygden. Den hamnade i limbo jämfört med planerna.
Man blev tvungen att lägga ut ett omlastningsspår i Väderstad; det finns t o m en ritning på ett omlastningsmagasin när man ser på stationsplanerna, men jag tvivlar starkt på att det någonsin kom till uppförande. Det lilla jag har kunnat läsa ut om frakter pekade på att omlastningstrafiken blev utomordentligt blygsam.

1934 revs smalspåret inne på Väderstads bangårdsområdet (och likaså lokstallet) och slutade helt sonika med en stoppbock på andra sidan Vallsbergsvägen.

EDIT: Det var givetvis i Väderstad omlastningen var så blygsam. Betydligt mer frekventerat blev ju just omlastningsstallet i Hästholmen. Ren felskrivning av mig.


Hela tråden: