VGJ resgodsvagn, fd sommarvagn? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, November 24, 2021, 19:30 (881 dagar sedan) @ Anders Jansson

VGJ 1276/SJ 110 saknade varmvattenvärmeledning i likhet med 1277-1279/SJ 111-113.

Alla de aktuella vagnarna hade dissousgasbelysning med öppna brännare (D2) vilket av SJ ändrades till dissousgasbelysning system Dalén (D1).

Titta än en gång på mina (?) bilder och ser nu att jag hade fel när det gällde "burken", expansionskärlet på Fp 110, vagnen saknar en sådan.

Så till min bristande kunskap när det gäller belysning på järnvägsvagnar; Innebär "dissousgasbelysning med öppna brännare (D2) respektive dissousgasbelysning system Dalén (D1)", att vagnar har acetylentub monterad i underredet och blandare på taket (jag kan nämligen inte se någon blandare på taket på någon av bilderna)?

Vidare har flera av vagnarna under sin sista tid vid SJ uppenbarligen "lådor" monterade under golvet (bland annat F 108 och F 109). Dessa ser ut som att vara värmepannor i likhet med vad många smalspåriga personvagnar utrustades med, kan det vara så och var detta i så fall något som vagnarna hade detta redan under sin (sista) tid vid VGK?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: