Skövde och 891-stationen? (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, November 25, 2021, 13:59 (854 dagar sedan) @ Lennart Fransson

I en annan tråd i detta forum länkades till en bild visandes ett smalspårigt VGJ-tåg i Skövde. Deet ger mig anledning att fråga om hur den smalspåriga spåranläggningen var beskaffad på platsen, framför allt vid resandeplattformarna.

Bilden i fråga visar ett ånglok med främre bufferten mot en stoppbock, vilket ger mig känslan av en Byvallaliknande lösning. Det skulle då också innebära att rundgång med loket behövde göras någon annanstans före ankomst till Skövde, efter avgång från Skövde, under uppehållet eller inte alls.

Huru därmed, den som vet?

https://digitaltmuseum.se/021018090662/vastergotland-goteborgs-jarnvag-vgj-lok-50-med-p...


Ett bra tips är allt Ekeving

Enligt den skissen var det - om jag kan tyda linjerna rätt - treskensspår vid SAJ-plattformen. Och det verkar som om normalspårsrörelser (växling antar jag) till och från cementfabriken fick sick-sacka sej fram över SAJ-bangården. Stämmer detta med hur det verkligen såg ut?

50-talsritningen som länkats till i ett annat inlägg visar en enklare lösning, men då var väl godstrafiken på Axvallslinjen i stort sett nedlagd.

funderar
Thomas K Ohlsson


Hela tråden: