Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Saturday, November 27, 2021, 17:53 (873 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[image]

Här ser man Gotlandsexpressen skramla in i Älvsjö, året lär vara 1948.

I 1949 års tidtabell heter tåget 3412 och avgår från Nynäshamns Ångbåtsstation klockan 7:50. Det ankommer Älvsjö klockan 8:46 på spår 3, alltså plattform 1, det enda Nynäsbanetåg (tillsammans med Gotlandsexpressen södergående 3449 avg Älvsjö 22:10 spår 4) som passerar plattform 1.

Varken 3412 eller 3449 har något uppehåll i Älvsjö, 10 minuter senare (8:56) ankommer 3412 till Stockholms central.

Vad hände sedan med loket efter ankomsten?

Så länge stallet vid Stockholm Norra fanns, så ser man bildbevis på att SNJ-lok ställdes där. Men från 1929 kan det ju inte gärna skett. Tomteboda försvinner som möjlighet 1938 då all loktjänst flyttas till Hagalund och bangårdsutvidgningar äter upp stallområdet.

Var vändes SNJ tenderlok vid den tid bilden visar?

Alternativen är få, närmaste vändskiva måste vara i Hagalund. Jag har frågat "samtida vittnen" som nämnde Hagalund, men i väldigt vaga ordalag. De visste inte säkert, är min slutsats.

Det vore möjligt att gå tillbaka till Älvsjö med ensamt lok, vända där, och gå tillbaka till Cst. Avståndet jämfört med Hagalund kan inte vara så mycket värre, men det låter inte helt praktiskt heller.

Man skulle kunna triangla över Norra station/Tomteboda också.

I perioder har SNJ-lok inte fått passera bortom Älvsjö så lokbyte skedde i Älvsjö, men 1948-49 så finns inte det hindret.

Vet någon mer om SNJ omlopp säg 1948-1952 och hur man gjorde med tenderloken som kom i Gotlandsexpressen (3412) eller i andra tåg som 3402, 3420, 3422, 3434, 3448?

Även Sundbyberg hade vändskiva.


Hela tråden: