Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Saturday, November 27, 2021, 21:47 (852 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Oljetank för oljeeldning, även någon eller båda av SNJ 6-7 fick detta. Brännaren satt i framkant av fyrboxen och lågan var då alltså riktad bakåt. Det funkade sådär. E. berättade att man på verkstaden ansåg att det brann lika mycket utanför pannan som inne i fyrboxen. Någon av 6-7 lär ha drabbats av brand i hytt på grund av detta i Västerhaninge, varefter man slutade försöka sig på oljeeldning.

Det finns bild från 1946 på lok 11 med denna oljetender, medan bilder från 50-talet brukar visa loket med en koltender.

Jag gissar att man tagit bort utrustningen senast vid tidigt 50-tal och gett loket en koltender från något av Cd-loken som skrotades i början av 50-talet.

Tack! Jag anade oljeeldning och började leta i Nynäsbaneböckerna men letade inte tillräckligt bra..

SNJ hade ju en del intressanta lösningar på olika problem, det hr med låga riktad bakåt var ju också ett sätt att lösa ett problem! ;-)


Hela tråden: