Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av daniel, Sunday, November 28, 2021, 10:52 (870 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Tycker inte det stämmer något vidare med Sundbyberg heller. Är det inte Stockholm norra, då? Skorstenen i bakgrunden skulle stå på Kungsholmen ungefär vid Ångströmsgatan.


Jag tror att du har rätt i att det är vändskivan vid lokstallet på Stockholm C (där Bonnierhuset ligger idag), dock står nog skorstenen längre österut, alltså på sjukhusområdet.


Problemet med det är att bilden måste vara tagen 1947-1952, SNJ köpte loket från BJ 1947 och omnumrerade det till 2 år 1952 då dieselloket 12 övertog numret.

Fanns lokstallet med fungerande vändskiva vid det senare Bonnierhuset kvar 1947? Jag har fått uppfattningen att loktjänsten flyttade därifrån och till Hagalund 1927? Det finns olika uppgifter om när stallet sedan revs, någon menar att det fanns kvar till bygget av Bonnierhuset 1949.

Jag har tittat på de bilder som finns på Digitalt museum och förstår problemet med Sundbyberg.
Jag trodde det var "otänkbart" så sent om åren att vända lok på Stockholm norra men jag håller med om att det skulle kunna vara där.


Skivan fanns kvar när huset byggdes, det finns en flygbild som anges vara från 1948 i en bok från TNF. På den bilden ser den fullt brukbar ut.

Skivan finns också kvar på denna planritning på bangårdar.se uppdaterad tom oktober 1950

Edit: och på kartbild.com på flygfoto som anges vara taget 1960 syns inte direkt skivan men båda lokstallsdelarna som var kvar 1950 är kvar och det set ut som det står vagnar över skivan och på kvarvarande spår runt skivan.


Hela tråden: