Varför inte SNJ-lok på SJ:s spår? (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Sunday, November 28, 2021, 12:42 (873 dagar sedan) @ Bobo L

Det är ett intressant kapitel och jag har ingen bra sammanfattning men inledningsvis (1901) är man lite skeptisk till främmande tåg på statliga spår i Stockholm, och det tycks hålla i sig genom tiderna även om man 1909 till slut släpper fram SNJ-lok hela vägen till Centralen. Sedan får man problem med kilometerutjämningar, vilket leder till att SJ kör ett lokaltåg till Handen en kort tid (1916/17), för att slippa betala ut alltför mycket kontanter till SNJ. Nynästågen uträttar ju trafikarbete Älvsjö-Centralen som SJ fick ersätta SNJ för.

Alltnog, elektrifieringen blir den perfekta ursäkten för att komma ur problemet, ångloken sotar ner isolatorerna i kontaktledningen så det kan bli överslag och SNJ ånglok är portade på SJ, genomgående tåg byter till SJ-lok i Älvsjö. Det sammanfaller väl med att SNJ storsatsar på dieselmotorvagnar.

Till slut blir detta tramsigt och restriktionerna försvinner igen.

På slutet av 40-talet tror jag (kan vara något senare?) så inträffar en olycka med ett SNJ-ägt Cd-lok som får vevstaksbrott inne i Södertunneln, vevstaken borrar sig ner i marken och trycker upp loket i tunneltaket. Röjningen av detta kalas tar flera dagar då vevstaken rotat sig väl i marken. I detta läge inträder en viss skepsis mot allt som heter SNJ lok och de är återigen inte så väl sedda på SJ spår.

Överlämning av godståg sker i Älvsjö på spår 1 och 2, har inte sett tecken på att SNJ någonsin hämtat upp på andra bangårdar så jag antar att det varit så i alla år. Så köper SNJ ett lok från Motala, SNJ 13 "blåslampan/månraketen" som bland annat utmärker sig av en avgastemperatur runt 1500*C som värst och det lär tydligen hänt att man bränt av kontaktledningen i Älvsjö i samband med att SNJ 13 drar igång godståget 7025 som kunde bestå av 120 axlar tomma tankvagnar. Lokets gasturbin drivs av avgaser men som booster kan man injicera rent bränsle och få några hästar till när man vill igång. Om man gör det genast vid start innan det börjat rulla så blir kontaktledningen väldigt mjuk. Loket var en tid portat på SJ-spår men fick på nåder komma tillbaka om man införde ett förbud mot att använda boostern under kontaktledning.

Det finns alltså en lång tradition av misstänksamhet som dessutom visat sig ha viss relevans genom åren.


Hela tråden: