Användning och driftserfarenheter? (SNJ) (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Sunday, November 28, 2021, 13:33 (873 dagar sedan) @ Bobo L

Hur användes dessa båda lok, på SNJ och på SJ? Går det att så här långt efteråt säga någonting om driftserfarenheter mm?

På SNJ gick de i godståg och persontåg. Jag har inte hört några rövarhistorier alls om just dessa lok, det betyder kanske att de funkade ganska bra och problemfritt.

Nynäsbanans tåg var i regel ganska korta, med ett par exceptionella undantag, Gotlandsexpressen och godstågen 7025/7050 som var 120 axlar tankvagnståg.

7050 var dock inte alltid fullproppat, vid en kollision norr om Ösmo mellan 7050 och ett motorvagnståg 1952 eller 53 så är det 11 eller 12 som drar 16-17 lastade vagnar.

Det verkar som att dessa lok ganska ofta får dra dessa tåg om de inte är ohemult långa. Bengt Hammar har berättat om hur Månraketen ger påskjut till ett av 11/12 i detta tåg för att det ska komma upp ur 10 promille/300 radie-kurvan direkt efter Nynäs Havsbad på väg ut ur stan.

Om 7025 eller 7050 var långt så var det bara Månraketen eller B-loket, då omnumrerat till SNJ 2, som tog sig an det.

Det förekom dubbla lok i detta godståg, isåfall hade man ett godståg 107 på särskild order Älvsjö-Nynäshamn som tog med sig vad som kan ha ramlat in på eftermiddagen i Älvsjö, detta för att få hem "det extra loket" till Nynäshamn igen.

Typiska bilder på dessa lok från 50-talet är i persontåg med 2 pass och en F, eller i godståg, både lokalgods och tankvagnstågen.


Hela tråden: