Åseda oktober 1974 -- utfartssignal som visar "kör 40". (Byggnad)

av Lennart Fransson, Monday, November 29, 2021, 20:18 (373 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det andra kurvhjulet satt tidigare på semafor D, utfart på normalspåret mot Vetlanda.
Hjulet manövrerar en kontakt som tänder den nyare signal D som var en ljussignal. Båda hjulen manövreras med samma signalvev. Anledningen till bytet till ljussignal var antagligen att man ville visa "två gröna" i utfarten och det kunde inte den gamla signalen med bara en vinge.


Har aldrig hört talas om att en utfartssignal visar "två gröna". Det betyder ju då 1974 "kör 40" vilket i sin tur betyder att sth är 40 km/h, 30 på smalspår, till nästa huvudsignal som då borde vara vid nästa trafikplats. Vilket låter som en onödig hastighetsnedsättning. Enligt Säo 1973 så skall den signalbilden bara användas för gång i växelkurvor eller som infart på station med oförreglade växlar. Det är inte så att vi pratar om en infartssignal istället. Det låter rimligare. Annars får någon mer signal- eller säokunnig gärna förklara detta undantag och om möjligt tala om om det funnits på någon mer plats.


Nog är det fullt möjligt att ha en utfartssignal som visar två gröna, och som redan kommenterats gäller då detta besked som längst till stationsgränsen (enligt dagens nomenklatur: driftplatsgränsen). Det kan ju ha funnits oförreglade växlar mellan denna utfartssignal och stationsgränsen som föranlett signaleringen - har inte stenkoll på hur det såg/ser ut i Åseda, men fanns det inte något industrispår på vägen ut där?


Stämmer, kring 1990 anlades ett kommunalt industrispår strax innanför infarten från Vetlanda. Dock var det så att den obevakade körningen startade tidigare än så.

Ja, men fanns den redan 1974? Eller tillkom den när enbart körningen mot Vetlanda fanns kvar i SJ regi?


Hela tråden: