Åseda oktober 1974 -- utfartssignal som visar "kör 40". (Byggnad)

av Lennart Fransson, Monday, November 29, 2021, 20:25 (850 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det andra kurvhjulet satt tidigare på semafor D, utfart på normalspåret mot Vetlanda.
Hjulet manövrerar en kontakt som tänder den nyare signal D som var en ljussignal. Båda hjulen manövreras med samma signalvev. Anledningen till bytet till ljussignal var antagligen att man ville visa "två gröna" i utfarten och det kunde inte den gamla signalen med bara en vinge.


Har aldrig hört talas om att en utfartssignal visar "två gröna". Det betyder ju då 1974 "kör 40" vilket i sin tur betyder att sth är 40 km/h, 30 på smalspår, till nästa huvudsignal som då borde vara vid nästa trafikplats. Vilket låter som en onödig hastighetsnedsättning. Enligt Säo 1973 så skall den signalbilden bara användas för gång i växelkurvor eller som infart på station med oförreglade växlar. Det är inte så att vi pratar om en infartssignal istället. Det låter rimligare. Annars får någon mer signal- eller säokunnig gärna förklara detta undantag och om möjligt tala om om det funnits på någon mer plats.


Nog är det fullt möjligt att ha en utfartssignal som visar två gröna, och som redan kommenterats gäller då detta besked som längst till stationsgränsen (enligt dagens nomenklatur: driftplatsgränsen). Det kan ju ha funnits oförreglade växlar mellan denna utfartssignal och stationsgränsen som föranlett signaleringen - har inte stenkoll på hur det såg/ser ut i Åseda, men fanns det inte något industrispår på vägen ut där?

Än idag finns det i Lyrestad en utfartssignal, Lyd 1/7, som antingen visar "Stopp" eller "Kör 40", dvs två gröna. Det finns säkert fler exempel även om de antagligen inte är så många.


Jag får ge mig om att en utfartssignal inte kan visa två gröna och att hastighetsbegränsningen då upphör vid driftplatsgränsen (stationsgränsen). Exemplet finns med i nuvarande TTJ men jag hittar inte det specifikt i Säo för 197306. I fallet Lyrestad förstår jag det om man tittar i linjeboken eftersom utfartssignalen, placerad 250 m från driftplatsgränsen (stationsgränsen), verkar hastighetsreglera bron över Göta Kanal medan den från motsatt håll regleras via hastighetstavla om jag fattat det hela rätt. Varför utfartssignaler som visar två gröna använts överhuvudtaget har jag svårare att förstå. Verkar enbart krångligt men finns säkert reglerat någonstans.


Innerplacerade utfartssignaler lär förekomma med det upplägget, eller ska man annars sätta hastighetstavla innan växeln från mötesspåret?

Sedan är det en annan sak att det är ont om innerplacerade utfartssignaler.

Ja, ont om, men inte unikt. Värnamo hade väl tre stycken under c:a 20 år, varav en (101) fortfarande är innerplacerad utfartssignal, och dessutom reglerar/reglerade körning mot såväl f.d. HNJ som f.d. SSJ sedan linjeomläggningen runt 1990. Olofström är annat exempel, med två innerplacerade utfartssignaler.


Hela tråden: