Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Tuesday, November 30, 2021, 00:28 (849 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Jag tror inte Tomteboda bygger något tåg till Nynäshamn på denna tiden.
Det är Älvsjö som gör det , Tomteboda matar Älvsjö med blandade vagnar som dom delar upp och något tåg Söderifrån har avkoppling i Älvsjö också.

Tomteboda är alldeles för upptagen på denna tid för att hålla på med sådant finlir är jag övertygad om, och jag har en bangårdsordning för Tomteboda gällande för år 1955 och visar vad som byggs på dom 35 rangerspåren som är tillgängliga.
Vid denna tid så löper vagnar närmsta vägen och eftersom det inte finns några genomgående tåg som passerar Stockholm så kan man ju e på kartan att det är rätt mycket transit som rangeras på Tomteboda vid denna tid.
Spår 10 har vagnar till Huddinge, Stuvsta och Älvsjö och det spåret töms ju med ungefär tvåtimmarsintervaller hela morgonen.

Har även en "transportplaner" från 1966 och då utgår tågen från Älvsjö också ,
9181 till Nynäshamn, 9183 till Handen- Jordbro och 9185 till Södertörns villastad- Västerhaninge, returerna kör till Tomteboda med tillkoppling i Älvsjö.
Nynäshamnståget har avkoppling i Älvsjö för vagnar till bortanför Tumba dvs alla vagnar till Södra och Västra Sverige.

Så Tillagt:
Älvsjö är ju inte sååå stor station på denna tiden, Slakthusområdet växlas bla från Södra station så Nynäståget växer väl sakta men säkert från Arla morgon fram tills att det avgår .


M.V.H Anders.k.


Hela tråden: