Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, November 30, 2021, 11:30 (850 dagar sedan) @ Anders.k.

Efter 1960 ändras mycket i och med rörverket och de stora lagren i Jordbro, samtidigt som Nynäs-raffinaderiet ändrat strategi i sin försäljning och vill bli mer av en "basoljeleverantör" som säljer produkt för förädling eller bara för "namnbyte" till andra bolag. Det slår inte så väl ut som man hoppats och det påverkar trafikvolymen på järnväg något. Tågen 9181, 9183 och 9185 finns inte på 50-talet utan det är 7025 som går direkt till Nynäshamn och 7039 som kallas lokalgodståg och som ställer ut vagnar och lastar/lossar styckegods på en 4-timmarsresa till Nynäshamn. Kylvagnar med kött från Visby till slakthuset i Enskede går med i persontåg 3414 som avgår bara 8 minuter efter uppåtgående "Gotlandsexpressen" på morgonen. Omlastningen från båt till kylvagn har skett direkt efter båtens ankomst vid 5-tiden på morgonen.

Jag har lusläst de olika minnesskrifter som finns för att försöka förstå och rekonstruera hur trafiken fungerade på Nynäsbanan mellan 1949-1960 ungefär. Huvuddelen av mina påståenden här bygger på uppgifter i dessa böcker och SNJ tidtabellsbok 1949.

Nynäs Petroleum har vid den här tiden (1959/60) ungefär 300 egna tankvagnar och 200 "andra" vagnar som regelbundet kommer för lastning i Nynäshamn. (källa: Nynäs P egna vagnlistor med uppgift om volym etc från den 1/8 1959) SNJ:s "största tillgängliga lok" användes i regel alltid i tåget 7025 som påstås vara så långt att det fyller hela utdragsspåret norr om spår 1-2 i Älvsjö varifrån dessa tåg utgick enligt SNJ tjänstetidtabell 1949 (som verkar ha legat till grund relativt oförändrad åtminstone fram till 1958, kanske ända fram till elektrifieringen).

Om utdraget är fullt, är det svårt att successivt bygga tåg 7025 eller hantera andra vagnar som kommer med lokalgodståg söderut, tänker jag. S-O Johansson berättar också här ovan att tågnumret 7025 finns med Cst-Äs i SJ:s tidtabell 1949: "7025 går från Cst redan kl.06,03 och ankommer Äs kl.06,18. Dragkraft Dg. Däremot går det ett godståg 7039 från Cst kl.09,11 och ankommer Äs kl. 09,49 efter ett uppehåll på Stockholm södra, Sst. Dragkraft Ub."

7025 avgår sedan från Älvsjö klockan 9,37 och frågan är varifrån loket kommer, troligen från 3412 "Gotlandsexpressen" som också är ett stort tåg och behöver ett stort lok. Tågsättet från 3402 "måste" vända till 3407 som avgår 4 minuter efter att 3412 ankommit Cst, man hinner knappast vända både lok (på vändskiva) och tåg (-riktning/rundgång) på bara 4 minuter.

Tåg 7025 och uppåtgående 7050 får ha max 120 axlar i 1949 års tidtabell. Om 7050 är fullt så väger det uppskattningsvis runt 1800 ton eller mer, vilket är ganska maffigt. Sth 60, bromsläge G, bromstal 28.

Ibland förekom dubbla lok i tåg 7050 och om det gjorde det, så lät man det andra loket ta sig hem med ett godståg 107 avg Älvsjö 18,07 som gick på särskild order dessa gånger. Det tåget tog med sig "vad som kan ha flutit in under dagen" vilket passar in på det du säger om spår 10 Tomteboda och att det kontinuerligt går lokalgodståg söderut samt att tåg söderifrån också lämnar av vagnar i Älvsjö.

Eftersom tågnumret 7025 förekommer redan på Cst så tänker jag att det måste ha utgått från Tomteboda och att det då växlats samman där enbart för att bli detta tåg till Nynäshamn.

Utöver detta tillkommer vagnar som bildar 7039, och det tåget verkar också sättas samman redan i Tomteboda eftersom det också har en avgångstid från Cst. I detta tåg finns bland annat styckegods till Gotland (utöver sådant som ska till SNJ mellanstationer eller till Nynäshamn) som väl huvudsakligen kommer via Norra station. Det påstås hanteras ca 10-15 vagnar per dygn för lastning på Gotlandsbåtarna i Nynäshamn vid denna tid (50-tal). På 60-talet med bilfärjor sker omlastning i Nynäshamn till trailer som dras ombord på bilfärja. Det är också 7034/7039 som hanterar tankvagnar i Södertörns villastad och terminalomlastningen där.

7034 avgick från Nynäshamn 7,00 och ankom Älvsjö 11,00. 7039 avgår från Älvsjö 11,58 och ankommer Nynäshamn 16,28.

Dessa bilder visar en massa tankvagnar både på spår 0 och vad som kan vara spår 18? De på 0 är nog "något annat" men de på 18? är mer av intresse. Vad säger bangårdsordningen 1955 om vad som ska ske på det spåret?

https://digitaltmuseum.se/021018067788/tomteboda-bangard/media?slide=0

https://digitaltmuseum.se/021018067787/tomteboda-bangard/media?slide=0

Tack för dina uppgifter, de klarlägger ännu lite mer om hur saker gick till!


Hela tråden: