Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Tuesday, November 30, 2021, 14:38 (877 dagar sedan) @ Micke Carlsson


https://digitaltmuseum.se/021018067788/tomteboda-bangard/media?slide=0

https://digitaltmuseum.se/021018067787/tomteboda-bangard/media?slide=0

Tack för dina uppgifter, de klarlägger ännu lite mer om hur saker gick till!

Forumet snodde mitt inlägg så nu blir det ett kraftigt nerkortat ett !

Det finns en osäkerhetsfaktor här och det är att jag har ingen "Transportplan" för dom lokala tågen , det kan vara så att man bygger ett Nynäståg ur spår 10 , men jag har svårt att se att det skulle ske, det borde framgå av Spåranvändsningsplanen.
Det skulle ju bli ett fantastiskt växlande om man skulle spara Nynäsvagnarna, växla ur dom ur spår 10 hela tiden.
Men jag håller med om att det är konstig att det är genomgående tågnummer .

Tankvagnarna står på spår 1 , det är spår 1 till 13 , sedan kommer Stopp 1 till Stopp 3 , sedan spår 14 och uppåt.
Spår 1 används till ankommande tåg .

Sammanfattning.

Spår 1, ser inte vad det är för logga på tankvagnen , men det kan ju vara ett tåg från Värtan eller ett Nynäshamn eller vad tror du om Nynäshamn på det ?

Spår 16 , där alla tankvagnarna står är Värtan och det stämmer ju rätt bra med vad man ser också.

Spår 13: Norrköping, om jag inte ser helt galet så är det ARLA tankvagnar och det kördes ju mjölk därifrån .

Spår 5: Där lokalpersontåget (eller pendeltåget) står är avgångsspår för en hel del tåg , det är väl därför det är så mycket växlar dit för nästan alla fjärrgodståg som avgick bestod av grupper av vagnar som hämtades i tur och ordning från dom olika riktningspåren, man byggde ihop ett tåg av olika grupper .

Detta är ju pappersteorier , jag har ju inte ens varit i närheten i verkliga livet , så du får ta det för vad det är detta inlägget.

Dg var det ju som drog godståg på SJ och dom hade ju max 900 ton , så 1800 ton låter mycket, lite för mycket för allt var ju inte lastat och man kan inte räkna axlar lika med vikt för det beror ju på vilket som först slår i taket.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: