Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, November 30, 2021, 16:30 (877 dagar sedan) @ Anders.k.

Spårnummer och Tomteboda är en vetenskap i sig genom åren, men stoppspåren hjälper till med att orientera sig så jag räknar spåren likadant som du har gjort.

Tankvagnarna längst till vänster på spår 1 saknar märkning utom två vagnar som är märkta OK, ev den ena fortfarande IC. Det daterar bilderna till tidigt 60-tal. De omärkta vagnarna ser ut som SJ-ägda vagnar, i alla fall de norr om OK-vagnarna. De södra kan vara SJ eller Nordisk Transport (NTS), eller annan uthyrare. Kanske en Gulf-vagn också. Det kan vara 7025 eller ett ankommet 7050, men det är inte en enda synlig Nynäsvagn i tåget vilket "stör" lite. Det är vinter och det körs då mycket tjockoljebränslen, vilket stämmer med vagnarna. Jag törs inte säga något tvärsäkert men min första gissning skulle ändå vara att det kom från Värtan.

Tankvagnarna på spår 16 är i flera fall märkta med Nynäs, men inte alla. Även de ser ut som tjockoljevagnar. Nynäs hade depå i Loudden, så de kan absolut vara på väg till Värtan. Dessutom är det minst två vagngrupper, det "hänger" inte på spåret vilket väl är en dödssynd på en rangerbangård med vall. Men det kanske pågår någon planväxling söderifrån.

Det finns Nynäs-vagnar även på spår 20-21 men de måste då vara lastade vagnar på väg ut i landet.

På spår 6, 10 och 12 står även några tankvagnar. Vagnarna de på spår 10 står ihop med såg så underliga ut men med "förstoringsglas" så ser de närmaste på spår 10 ut att vara O-vagnar lastade med flygvapnets bränslecontainrar, alltså lastbärare typ B heter det väl, märkta med FV i gult på cisterngavlarna. Sådana fylldes i Nynäshamn så det stämmer så långt, det verkar som att vagnar till tåg 7025 samlas på spår 10. Det som då ställer till det är att sådana vagnar även kan tänkas ha gått till Tullinge, vilket väl också skulle bli från spår 10?

Tåg 7025 väger inte 1800 ton eftersom alla vagnar är tomma för lastning Nynäshamn, ett fullt tåg 7025 med 120 axlar/60 vagnar skulle väl väga mellan 600 upp till 750 ton gissar jag. Då klarar sig en Dg med att dra ut 7025 till Älvsjö.

Mer spännande är då 7050, som SNJ avlämnar i Älvsjö. Det tåget består enbart av lastade vagnar och bör då kunna väga runt 1800 ton om det har 60 vagnar. Vad kom och hämtade detta tåg i Älvsjö sedan?

Alla skrivna berättelser om dessa tåg säger att det "alltid" var 50-60 vagnar i tåget. Samtidigt finns andra berättelse, bl a den om kollisionen mellan 7050 och en motorvagn norr om Ösmo 1953 då 7050 bestod av "enbart" 16-17 vagnar. Min slutsats är att tåget inte alltid var av maxlängd, men att det ofta kunde vara det.

Det verkar lite omständligt att SNJ avlämnar tåg 7050 i Älvsjö så att SJ ska ta det till Tomteboda och omvänt med 7025 samt även 7034/7039, men det fanns som nämns ovan en del restriktioner mot SNJ lok på SJ spår. SNJ eldade med torv under andra världskriget, då var det alltid lokbyte i Älvsjö för alla lokdragna tåg. Den tanken levde kanske kvar, att man vill ha så lite som möjligt att göra med SNJ på sina spår, särskilt inte något turbinlok med 7025 upp genom Södertunneln?

PS. Råkar man ut för vit ruta och "no authorization"-meddelandet när man trycker på sänd så har man fastnat i en tidsgräns, tryck på "tillbakapilen" så kommer man tillbaka till sin text och kan kopiera den samt öppna ett nytt skrivfält och klistra in den. Det ska jag göra nu.


Hela tråden: