Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Tuesday, November 30, 2021, 19:21 (875 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Tack, mycket intressant. I boken Stockholms järnvägar del 5 nämns att Älvsjö fick bli nav genom effekterna av tillkomsten av Årstabron 1929, och att Liljeholmen, Enskede och Stockholm Södra hade förbindelse till Tomteboda via lokalgodståg till Älvsjö. Men det tycks ha ändrats mycket fram till 1955.

Något jag undrar över är hur köttvagnarna från Nynäshamn, som medtogs i persontåg 3414, kom sista biten till Enskede? Det verkar troligast att de släpptes i Älvsjö medan tåg 3414 fortsatte till Cst. Att lämna dem på Cst borde ha gjort det ännu svårare att få dem till Enskede så det "måste" ha varit Älvsjö. Tidtabellen medger inte någon undanväxling så jag gissar att man bara hängde av dem från tågslutet på spår 5 eller 6 och att Älvsjös växellok hämtade upp dem. Men vad hände sedan? Lokalgods till Tomteboda, sedan spår 17 till Sst och därifrån till Enskede? En väldig omväg, men stämmer med flödet som det verkar. Hur kom vagnarna sedan tillbaka?

På en av Tomtebodabilderna ser man på spår 15 två kylvagnar med takluckor för is, just den vagntyp som gick på Nynäshamn. Men de saknar den kursvagnsskylt som man kan se på denna bild från Älvsjö spår 7 (till vänster om vagnens dörr). På den står, fritt från minnet, "Endast för köttransport Nynäshamn-Stockholms slakthus". Vad pågår här på spår 7 egentligen, hur har den vagnen rest för att hamna där? Jag antar att den är tom och på väg söderut.
https://digitaltmuseum.se/021018122587/stockholm-nynas-jarnvag-snj-diesellok-13/media?s...

Från 1929 fram till 1955 hinner det att rinna mycket vatten under broarna

I Transportplaner (SJF 656 GTPL) 1966 står ett persontåg med.
Pt 3906 medför vagnar i befordringsklass A till Stockholm Central Ob .

A-vagnar är ju ett vitt begrepp , så där kan ingå köttvagnar om det fortfarande kördes 1966 vill siga, styckegods och ilgods är väl mycket troligt att det innehöll.

Stockholm C var ju en stor godstation då med godståg både till Norra, Södra och Tomteboda så köttvagnen hängde säkert med till Cst och därifrån i godståg till Södra station fvb Slakthuset.
Stockholm C bygger ju också Ilgodståg till bla Göteborg C med avkopplingar på vägen.


M.V.H Anders.k.


Hela tråden: