Apropå semaforer, här några bilder (Järnväg allmänt)

av Richard Loe, Tuesday, November 30, 2021, 19:39 (876 dagar sedan) @ Christer Brimalm

I en del andra länder har semaforer funnits kvar betydligt längre och i större omfattning än i Sverige. Det kan kanske vara av intresse att titta på några bilder som jag tagit genom åren.

[image]

Och så till Storbritannien. Llandudno i norra Wales 1994.

LNWR Pratt Truss signalbrygga med modern(are) BR semaforsignaler. I bakgrunden närmast ställverket en BR signalbrygga med BR semaforsignaler. Banan genom Llandudno tillhörde LNWR och senare LMS.

[image]

I Shrewsbury 1987 passerar ett regionaltåg (Sprinter) en signalbrygga där fortfarande "lower quadrant signals" från gamla Great Western Railway är i bruk.

En äldre GWR signalbrygga med GWR semaforsignaler, vid Abbey Foregate i Shrewsbury. Just den signalbryggan är borta nu, ersatt när banan mot Madley Junction fjärrblockerades. I bakgrunden syns ställverket vid Severn Bridge Junction, det största kvarvarande mekaniska ställverket i Storbritannien. Tåget är på väg mot Wolverhampton på fd GWR banan, därav att det är GWR signaler just där.

Shrewsbury var en sk "joint" station mellan GWR och LNWR (senare LMS) vilket gjorde att signalerna var och är en blandning av olika stiler.

I Shrewsbury finns ett mycket imponerande stort ställverk som figurerat på TV nyligen i den fina serien om järnvägar och arkitektur på Kunskapskanalen. Rekommenderas.

Ja, det är ställverket vid Severn Bridge Junction, som du har med på din andra bild. Ställverket är sk Grade 2 listed (dvs k-märkt) och just nu finns inga planer att ersätta den, då det anses billigare att ha kvar semaforsignalerna i detta relativt begränsade område än att installera ljussignaler. Resten av banorna till Shrewsbury är fjärrblockerade från andra ställen, så en omsignalerade station skulle antingen kräva större ombyggnader av en befintlig fjärrblockering eller en mycket begränsad fjärrblockering som täcker samma område som det mekaniska ställverket.


Hela tråden: