Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Tuesday, November 30, 2021, 19:55 (849 dagar sedan) @ Anders.k.


Från 1929 fram till 1955 hinner det att rinna mycket vatten under broarna

I Transportplaner (SJF 656 GTPL) 1966 står ett persontåg med.
Pt 3906 medför vagnar i befordringsklass A till Stockholm Central Ob .

A-vagnar är ju ett vitt begrepp , så där kan ingå köttvagnar om det fortfarande kördes 1966 vill siga, styckegods och ilgods är väl mycket troligt att det innehöll.

Stockholm C var ju en stor godstation då med godståg både till Norra, Södra och Tomteboda så köttvagnen hängde säkert med till Cst och därifrån i godståg till Södra station fvb Slakthuset.
Stockholm C bygger ju också Ilgodståg till bla Göteborg C med avkopplingar på vägen.


M.V.H Anders.k.

OK, det är inte orimligt att vagnen följde med till Cst och vidare därifrån isåfall. Då låter det som det kanske troligaste.

Fortsatt mysterium kring bilden från Älvsjö, vad sker på spår 7, spåret närmast Älvsjö gård som saknar perrong och som väl främst verkar vara till nytta vid rundgångar av Tungelstatåg?

Har du någon vetskap om vad rundgångsspåret (140 meter) norr om vändskivan användes till?

https://www.ekeving.se/r/siSJ/Alvsjo_i.jpg

https://www.ekeving.se/r/bgd/SJ-bsk/STts12_1932-1935.jpg

https://www.ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_alvsjO.jpg


Hela tråden: