Hjulbyten på Da och D-lok (Du, Du2 m.fl) (Järnväg allmänt)
Hej.
Jag vet att denna fråga avhandlats tidigare men det kvarstår några frågor:
Da-loken levererades med två typer av hjul. De tidigaste med ”vanliga” ekerhjul med fasta vikter och de senare med MV ekerhjul (med simhud) och fasta vikter. Fick några Da-lok MV-hjul med de skruvade vikterna (från Dm som fick SAB-hjul), eller fick alla Da SAB-hjul direkt efter leveranshjulen?
Du2-loken var väl 90 st vilket innebär totalt 270st drivhjulsaxlar. Fick samtliga Du2-lok MV hjul, och i så fall varifrån kom de? Att MV-hjulen med skruvade vikter kom från Dm som fått SAB-hjul är ju förmedlat tidigare, men fick Du2 också Da-hjul från första serien och MV-hjul med fasta vikter från Da (och kanske även från Dm med sådana hjul)?
Jag antar att hjulen byttes för att möjliggöra rullager.
Fick även Du och D-lok med träkorg modernare hjul (typ MV)?
Vh Johan