Hjulbyten på Da och D-lok (Du, Du2 m.fl) (Järnväg allmänt)

av johanw, Tuesday, November 30, 2021, 23:14 (850 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Du2-loken var väl 90 st vilket innebär totalt 270st drivhjulsaxlar. Fick samtliga Du2-lok MV hjul, och i så fall varifrån kom de? Att MV-hjulen med skruvade vikter kom från Dm som fått SAB-hjul är ju förmedlat tidigare, men fick Du2 också Da-hjul från första serien och MV-hjul med fasta vikter från Da (och kanske även från Dm med sådana hjul)?

Jag antar att hjulen byttes för att möjliggöra rullager.

Fick även Du och D-lok med träkorg modernare hjul (typ MV)?

Vh Johan


Jag har ingen aning om hjulen, men Du2 var drygt 150 lok sammanlagt (fast alla individer inte var Du2 samtidigt på grund av att en del lok gick åt i olyckor).

Det stämmer som du säger. 161 D-lok var vid något tillfälle Du2.

Men det innebär att i runda slängar +450st drivhjulsaxlar med rulllager för koppelstängerna behövdes.

280st kan ha kommit från Da lok som fått SAB-hjul, resterande 170, varifrån kom dessa axlar? Tidiga Dm kan ha bidragit med ett knappt 100-tal axlar, och då saknas ett 70-tal.

Nytillverkades de sista axlarna?

VH /Johan


Hela tråden: