Gotlandsexpressen 1948-49 (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Wednesday, December 01, 2021, 13:34 (871 dagar sedan) @ Anders.k.

Det jag tänkte på var en vinterbild med passerande persontåg söderut som visades nyligen, jag tror det var där jag såg samma vagnsgavlar på den lilla uppställningen i söder. Men de är med här också, och vid samma tid (60-tal), man kanske ska tänka på Jordbro och de stora lager som fanns tidigt där. Vagnarna på spår 7 är för rörverket ja, den trafiken började 1960. Jag tror inte jag sett några bilder alls från Jordbro hållplats när den först blivit linjeplats för industriområdet men innan den byggdes om för pendeltågen. Från början trafikerades Jordbro industriområde på en bandisp som utgick från Handen och där gamla motorvagn 3 utgjorde växellok. Snart nog när rörverket kommit igång för fullt så var det en T21 som tog hand om "hela resan".

Min fundering är vad det lilla rundgångsspåret i Älvsjö var avsett för, från "början" och hur det användes genom åren fram till Nynäsbanans elektrifiering som gräns. Var det SNJ spår, för uppställning av vändande persontågssätt eller enstaka vagnar mellan tågen kanske? Spåret finns på spårkartor redan på 1910-talet. https://digitaltmuseum.se/021018148262/statens-jarnvagar-sj-d-persontag-lamnar-alvsjo-s...

Här hittade jag nu en bild där ett SJ lokaltåg faktiskt står uppställt, kanske det var för att ställa upp de lokaltåg som gick Äs-Cst en tid? https://digitaltmuseum.se/021018148252/alvsjo-statens-jarnvagar-sj-personvagn/media?sli...

Bryggan bakom röda huset är frilastområdet och kajerna, där pågick ganska mycket på 50- och 60-talet. Tyvärr inga bra bilder i Samlingsportalen men finns i boken "Stockholms järnvägar" del 5.


Hela tråden: