Lokkoppling (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Wednesday, December 01, 2021, 14:20 (875 dagar sedan) @ Anders.k.

Det faller på plats kring SNJ:s tåg i alla fall, tycker jag. Dubbla Dg hämtar och lämnar 7025/7050 i Älvsjö, Ub hämtar och lämnar 7034/7039.


7025 (tomma tankvagnar) avgår från Älvsjö till Nynäshamn kl 9,37 och det lutar åt att det är loket från Gotlandsexpressen 3412 som vänt på Stockholm Norra och går som ensamt lok till Älvsjö för att ta vid. De har väldigt ont om tid på sig, 8,56 ankommer de Cst, sedan dra tåget till uppställning på Nbt, vända på Stockholm Norra, gå som ensamt lok till Älvsjö och kroka på 7025 för att vara klara för avgång 9,37. Allt detta på 41 minuter. De kan vända i Älvsjö också men då gå back från Cst vilket tar extra tid. Å andra sidan hade S-O Johansson ett sådant backgående lok i 1949 års tabell. Jag har inte rett ut SNJ:s alla omlopp ännu (vilket är vad jag försöker göra här) men jag ser inte att det finns något annat lok tillgängligt så här långt, det måste vara loket från 3412 som tar hand om 7025.

Man kan ju tycka att det vore mycket enklare att ta 7025 redan på Cst eller rentav hämtat det i Tm men det verkar inte gått till så. Kanske 7025 Tm-Äs också innehåller vagnar som bara ska till Älvsjö?

7034 ankommer Älvsjö från Nynäshamn kl 11,00.

7039 avgår från Älvsjö till Nynäshamn kl 11,58, det bör rimligen vara loket från 7034 Nyh-Äs som tar det.

7050 (lastade tankvagnar) ankommer Älvsjö från Nynäshamn kl 16,20. Frågan är vad det loket gör sedan men det är tänkbart att det ska ta Gotlandsexpressen 3449 från Cst kl 22,00.

Om 7050 haft två lok, tar andraloket det extrainsatta godståget 107 avgång Älvsjö kl 18,07. Detta tåg anordnas bara då det har varit två lok i 7050 och medtager vad som kan ha kommit in till Älvsjö under eftermiddagen.

7034/7039 får vara max 100 axlar men är nog sällan det, skulle jag tro. Å andra sidan, ännu är det ingen som vet hur mycket en Ub kan dra! Tåget bör främst innehålla gods till Gotland. Från en olycka med detta tåg på 50-talet berättas att sankmarkerna söder om Älgviken efter att 7039 spårat ur där var fyllda med julklappar och k-pistar, så ilgods och militärmateriel är en del av lasten i detta tåg. Mellan 15 och upp till kanske 30 vagnar får jag känslan av att vara ett medeltal. (Loket numrerat "1" så bilden är tagen efter 1952) https://digitaltmuseum.se/021018122575/stockholm-nynas-jarnvag-snj-lok-1

Ja, Älvsjö verkar vara en väldigt livlig plats med så många tåg Tm-Äs på dygnet.


Hela tråden: