Lokkoppling (Järnväg allmänt)

av Micke Carlsson, Wednesday, December 01, 2021, 17:06 (875 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Ja OK, jo det är ju rimligt.


Persontågen är så väldigt rörigt så den härvan vill jag inte ge mig in i här.
Jag rekomenderar att du skaffar dig en Tidtabellsbok, finns alltid sådan på marknader , nu var ju tyvärr Hjulmarknaden bara för några dagar sedan, dom figurerar även på Tradera.

M.V.H Anders.k.


Ni får gärna fortsätta den här diskussionen hur länge som helst!
Utan att riktigt förstå varför tycker jag den är jätteintressant.

/TKO

:-) Konstigt nog så är tidtabeller väldigt spännande, om man hittar ett strå att dra i som väcker det inledande intresset. Det är ett pussel att lägga, tågen ska inte bara gå vid utsatt tid utan man ska ha fordonen på rätt ställe så att det finns något att köra med. Att nysta upp den omloppsplanen baklänges är ganska roligt, på något vis.

Jag fascineras just nu av att SNJ på tre morgontimmar har skickat ut hela sin diesellokpark på 4 lok (10-13) i varsina tåg norrut mellan klockan 5 och 8. Det är bara inte möjligt att det klaffar i ur och skur, nu förstår jag bättre varför man hyrde in så många lok från slutet av 40-talet fram till att SJ kom in i bilden och kunde stötta med T21-lok, och varför man hade kvar två stora ånglok ända fram till 1960.

Och Gotlandsexpressen, med sina många personvagnar. Från Stockholm på kvällen och sedan från Nynäshamn nästa morgon, det är "enkelt" men vad gör alla vagnar hela dagen sedan? De måste ju behövas till någon del i alla andra tåg - också. Hur kommer de ut i trafiken igen och hur kommer de tillbaka till Stockholm så att de kan gå i kvällens Gotlandsexpress? En stor del av SNJ:s vagnpark är uppbunden i dessa Gotlandsexpresser så de kan inte klarat hela dagen utan att använda dessa på något sätt. Jag har förstått att man hyrde in många vagnar från SJ redan innan SJ blev ägare till banan, men hur många behöver man hyra in för att klara trafiken?


Hela tråden: