Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 18 (Bana)

av Peter Bolin, Thursday, December 02, 2021, 12:31 (847 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack till alla för som vanligt insiktsfulla kommentarer. Björn tog flera bilder av tåget på spår 7 när det hade kommit in, så då var det ett djursholmståg med X4p 45 som ledarvagn, men på den aktuella bilden verkar det vara på väg att avgå till Hägernäs vad jag förstår. Bilderna är inte helt i kronologisk ordning. Något som jag inte visste var att tåg till Hägernäs avgick från spår 7 vid den här tiden. Det var nytt för mig.

Om jag tolkar era kommentarer rätt borde tåget på den första bilden på spår 6 vara ett ankommande tåg från Hägernäs. Passagerarna håller uppenbarligen på att gå av. Tåget ska sedan avgå som djursholmståg kl. 18.58.

Bilderna kan mycket väl vara tagna 1969 också, men de lär inte vara tagna 1971. Går det möjligen att tidsbestämma bilderna närmare?

Vi har fler bilder från sträckan Rimbo–Norrtälje att se fram emot nästa år, och så finns det ytterligare en större mängd bilder från Björns och min favoritbana Eddavägslinjen. Vi ska också göra ett besök i Näsbypark. Materialet från Roslagsbanan kommer att räcka även en bra bit in på 2023. :-)

Som avslutning vill jag tacka för diskussionen vi hade i våras med anledning av bilderna från sträckan Rimbo–Norrtälje. Den diskussionen inspirerade mig till den banvallsvandring på sträckan jag gjorde en dag i slutet av maj.

/Peter Bolin


Hela tråden: