Lite komplettering till ovanstående om SNJ och Älvsjö mm. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Thursday, December 02, 2021, 17:54 (869 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Lite olika svar eller tillägg till ovanstående som jag läst ut ur de två tjänstetidtabeller från 1940 och 1949 för linjen söderut från Stockholm C, Cst, som jag har.
I min tjänstetidtabell från 1949 så går 7034 och 7050 enligt nedan. Att man inte ser om tågen går vidare beror nog på att 4 trafiksektionen, ts, som min tidtabell tillhör är linjerna söderut från Cst. Medan tågen norrut från Cst tillhör/adminstreras av 1 ts utom Västeråslinjen som tillhör 31 ts.
7034 avgår från Älvsjö,Äs, kl, 11,28 och ankommer Cst kl. 11,43. Dragkraft är den ovanliga kombinationen Ub+N. Avgår från Äs spår 2. Koppelloket littera N är återgående lok från 7019 som är ett ensamt lok från Cst kl. 04,00 med ankomst Äs kl. 04,11. Kl. 09,28 går det även ett ensamt N-lok från Äs till Cst med ankomst dit. 09,39. Hur det loket kommer till Äs är svårt att lista ut då det inte finns något tåg med N-lok till Äs eller någon lokkoppling som skulle passa in. Möjligt att 7019 består av 2 N-lok men det framgår inte.
7050 avgår från Äs kl. 16,53 och ankommer Cst kl. 17,08 och avgår även det Äs från spår 2. Dragkraft Dg.
Av ankommande fjärrgodståg till Cst så är det bara ett, Ilgodståg 4584 som kommer från Södra stambanan, som har uppehåll i Äs och det är kl. 05,45-05,57.
I tidtabellsboken för 4 ts gällandes från 1 juli 1940 anges att Ub får ta 700 ton vagnvikt Cst-Hallsberg-Cst och Dg 900 ton.

Tågsätt till södergående Gotlandsexpressen ankommer nog Cst kl. 18,45 i tåg 3434.Det finns inget lokdraget persontåg mot Nynäsbanan innan Gotlandsexpressens, 3449, avgång kl. 22,00. Båda tågen har lok Äf eller SNJ ånglok angivet som dragkraft. Söndagkvällar är ett motorvagnstågspar, 3448-3449, ersatt med loktåg. 3448 har Äf angivet som dragkraft till Cst och 3449 har SNJ ånglok angivet som dragkraft så det här med vad som drog får man nog ta med en nypa salt. Både med SJ och SNJ.
I tidtabellen från 1940 är det bara SNJ motorvagnar och motorlok som går fram till Cst. De tåg som har ånglok till/från Älvsjö från Nynäsbanan dras av SJ ellok Dg, Ds, Hb eller Ub till och från Cst.
Alla loktåg 1949 får bestå av upp till 60 axlar men vagnvikten varierar mellan 100, 150 och 200 ton vare sig det är ånglok eller Äf. Lite lite vagnvikt om det rör sig om så långa tåg som nämnts.

Vem ägde vändskivan i Älvsjö.? I banavdelningens berättelser för 1930 som finns på Samlingsportalen så är SJ ägare.


Hela tråden: