Apropå semaforer -- HpRu Ruhesignal. Blått som rangerförbud (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, December 02, 2021, 18:11 (847 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa huvudsignaler/semaforer kunde en gång i tiden visa signalbeskedet HpRu Ruhesignal, med betydelsen att ingen tågtrafik förekom på spåret och att växling därför var tillåten där. HpRu visades med vingen nedåt längs masten och med ett blått sken som nattsignal. Den blåa linsen satt i det hål som på bilderna syns längst upp.


Här är Ruhesignal i Freilassing 7 augusti 1978. Modernare signaler är på gång.

[image]

/tell


I Freilassing hoppade man uppenbarligen över det "mellansteg" i utvecklingen som fanns i Hof Hbf, med en Sperrsignal framför huvudsignalen.

Den ännu icke ibruktagna huvudljussignalen har integrerade små vita ljusöppningar för 'två vita snett höger', signalbeskedet Sh 1 "Fahrverbot aufgehoben" = "rörelse tillåten". Från en egen liten bakgrundsskärm kan visas 'tre vita i form av ett A', signalbeskedet Zs 1 "Ersatzsignal" = "ersättningssignal", som kan tändas i stället för att utfärda ett skriftligt stoppassagemedgivande för tåg.

Märkligt att man i Tyskland använde blått sken för att tillåta växling medan blått sken i Schweiz betyder att växling är förbjuden! Blått sken och de blåvita vingarna i kors betyder att växlingen ska upphöra och aktuell bangårds(del) ska utrymmas av växlingsrörelser, s k "Räumungssignal". Som framgår av den rörliga bilden så visas "växling tillåten" med vitt sken och vingarna hopslagna.

De sista semaforerna och den sista mekaniska "utrymningssignalen" i Schweiz, fanns ännu häromåret på rangerbangården i Biel/Bienne, möjligen finns de kvar än idag. "Stopp för tåg, växling tillåten".

Semafor och TGV.

Fler bilder på signalmekanik i Biel.

Jag tycker mig ha sett bilder signaler med blå sken även i östra Mellaneuropa. Betyder blått sken "växling tillåten" eller "växling förbjuden" där?


Hela tråden: