ASEAs tidiga ackumulatorlok - ritningsarkiv?. Spårvidd? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, December 02, 2021, 19:29 (873 dagar sedan) @ Leif B

Det finns en lista över industrilok tillverkade av ASEA på Svenska lok (https://www.svenska-lok.se/fabrik.php?id=97) och där uppges spårvidden till 742 mm. Loket nämns även kortfattat i "Smalspår och sjöfart i Bergslagen" som ett av loken som användes inom brukets område i Hällefors. Dock finns inga uppgifter om hur länge det fanns kvar. Breddningen till 802 ska varit klar runt 1927 så det verkar troligt att även detta lok byggdes om till 802 tillsamman med övriga interna fordon.


Kan vi vara säkra på att fotot föreställer just HBA-loket? Kan bilden ha förväxlats så att fotot i själva verket föreställer ett 600 mm-lok? Eller är min 600-känsla helt fel (trots att det sticker i vänster lilltå)?

/spekulerar
Leif

PS Skulle proportionerna bli bättre eller sämre i SketchUp om man antog 600 mm spårvidd?


Proportionerna blir väl dom samma oavsett vilken spårvidd vi antar? Däremot ändras de absoluta måtten - t ex dörrhöjd.
Bilden är i det närmaste ett perfekt tvåpunktsperspektiv, vrider man den någon grad blir samtliga vertikala linjer i stort sett vertikala. Nu var det ungefär hundra år sedan jag ägnade mej åt manuellt konstruerade tvåpunktsperspektiv - numera använder man visst datorer till sådant - men det borde utan större fel gå att 'baklängeskonstruera' såväl planritning som front- och sidovyer. Dessa får sedan skalas om utifrån kända/antagna mått - t ex spårvidd eller dörrhöjd. Vet vi något om koppelhöjden kan denna också användas.
Det går förmodligen också att göra med datorhjälp - med samma resultat.

/TKO


Proportionerna mellan dörrhöjd och lokförare då, om vi ska vara petiga. I övrigt syftar mina spekulationer på detta inlägg av Johan.

Jaja.
Att göra en tillräckligt korrekt riktig ritningsuppsättning (plan och sidovyer) utifrån det givna fotografiet är knappast en oöverkomlig arbetsuppgift. Med dagens datorstöd torde det vara ännu lättare än med de manuella metoder jag känner till. Så jag förstår inte riktigt problemet - det är väl bara att sätta igång?

När grunduppsättningen ritningar tagits fram är det ju lätt att skala om dessa för de olika spårvidder som kan ha förekommit. Skiĺnaden mellan dessa torde vara så stor att det genom att jämföra t ex dörrhöjden går att avgöra vilken som är den korrekta!

vänligen
Thomas K Ohlsson


Hela tråden: