X5 221 - beslutet är taget (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Thursday, December 09, 2021, 17:07 (862 dagar sedan)

[image]
X5 221 sommaren 2021.

Hej!
Jag vet att många är ju nyfikna på vad framtiden för X5 221 är tänkt att bli. Vi har ju grunnat mycket fram och tillbaka på detta fantastiska, men ack så slitna tåg, som SKÅJ och framförallt framlidne Sten-Erik Beskow gjort mycket för att rädda.

Som ni kanske sett har vi genom artiklar (TÅG och lokaltidningar i Gävle) försökt skapa intresse för tåget, liksom vi vänt oss till en del företag och personer som vi tänkt kanske har en välfylld plånbok som man velat göra något udda av. Ska man göra tåget körklart, så räknar vi med att det kostar upp till 15 MSEK med ATC. Med ERTMS kanske lika mycket till.

Flera personer kan tänka sig skänka olika summor, och crowdfunding diskuterades, men för att det ska bli något med dessa (i sammanhanget små summor) så behöver en större summa finnas, och denna stora verkade ingen vara intresserad av att ge till detta tåg. Med andra ord, det finns inte extern finansiering till denna storleken av projekt. Diskussion i denna tråd om att man borde göra si eller så för att hitta pengar känns onödig. Ett beslut (nedan) är taget nu.

Den som är medlem i Jvm vänner får i dagarna tidningen Sidospår i lådan, och där berättar Robert Sjöö om det blivande nya Järnvägsmuseet. Då vet ni också vad beslutet blev om X5.

[image]
Så här är det tänkt att den nya entrén ska se ut, och det är på baksidan av OKB-stallet, mot det är vår parkering. X5B (2-klassvagnen) står till vänster och X5A (1-klassvagnen) till höger.

X5B kommer vara dockad med bakänden mot museet, och den kommer att användas för besökande skolklasser som behöver någonstans att samlas och äta sin matsäck. Inredningen kommer att bytas ut mot "B6-soffor" i galon och kompletteras med nytillverkade bord. Sofforna med galon är järnvägsmässiga, lättstädade, och det får plats fler barn än i två "B3-säten". Tåget ska andas järnvägskänsla, men behöver interiört inte vara just en X5.

X5A kommer stå fristående och renoveras som just X5A med 1-klass och pentrykupé. Tanken är att denna vagn blir lounge till vår konferens som är precis innanför entrén, så det är i X5A man tar fikat och umgås utanför mötet, eller har mindre möten som inte kräver konferenslokal.

Renoveringen av dessa två vagnar har redan börjat och hanteras av Tågtrafiksenheten, och ingen gammal teknik i tåget som inte är ivägen tas bort. Allt som tas bort sparas, liksom inredningen från X5B. Båda vagnarna har ett stort renoveringsbehov, särskilt X5B som har läckage i både tak och ett uppruttnat golv, så det är ett omfattande arbete på korg, fönster och inredning som görs, liksom en snyggt anpassad installation av värme, ventilation, larm, el, belsyning ska till.

X5M (mellanvagnen) sparas i lokhus för framtiden, och får då inrymma alla delar. Med andra ord, kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen.

[image]
X5A 221 närmst kameran, men kompisen X1 3019 jämte.

Åsikter och diskussion om X5 svarar jag gärna på i denna tråd. Handlar det om nya museet får ni läsa Sidospår, skapa en ny tråd eller ställa frågan via mail på "registrator@smtm.se".

Med vänlig hälsning Henrik R, JVM


Hela tråden: