JVM verkstadsrapport - del 1 - lok och motorvagnar (Järnvägsmuseet informerar)

av HP @, torsdag, december 09, 2021, 17:35 (198 dagar sedan)
Redigerad av HP, torsdag, december 09, 2021, 18:15

Hej, jag brukar ju i dessa tider göra en verkstadsrapport från JVM. Här kommer del 1. Ställ gärna frågor i tråden så ska jag försöka besvara dem.

[image]
R 976 har varit under ånga denna veckan som en förberedelse inför Malmbanan 2022. Foto Oliwer Johansson.

Ånglok
R 976 står på UGJ-stallet i vinter och ska användas i Kiruna kring Kirunafestivalen 30/6-2/7 samt dra ett malmtåg på 1400 ton till Vassijaure 3/7. Loket är i bra skick, men pistongpackningarna behöver lite omsorg.

B 1316 finns i Falun, där axel 5, bakre drivaxeln, ska sänkas för att komma åt stagbult i fyrboxen med avgnagda skallar. SJ har på 60-talet lyckats med konststycket att svarva loket med olika hjuldiametrar på samma axel(ca 10 mm skillnad) vilket gjort att den ställt sig fel i spåret och legat för nära fyrboxen. Loket är nu omsvarvat. Men ett byte av några stagbult står på agendan i vinter.

B 1429 är i Gävle, men vi har fortsatta problem med glidlagren på tendern, och vi kan säga att det var tur vi inte tog loket på SJK-resan. Det hade inte gått så bra. Det är något tok som sagt efter axelbytet, och utredning pågår. När vi kommit fram till vad det handlat om kommer jag återkomma och berätta det.

E10 1746 har ju haft problem med fyra stortuber som vi efter byte inte lyckats få tätt i fyrboxänden. VEÅ har varit på plats och tuberna är nu urtagna igen. Problemet har troligen varit att vi använt ett nytt valsverktyg som samtidigt valsar och anvisar en krage, men då istället bara tätat mot tubplåtens kant, istället för hålets anläggningsyta, och detta då speciellt om hålet varit lite väl stort. Nu gör vi om och gör rätt, VEÅ fixar till tuberna och återmonterar i januari, sedan hoppas vi att loket fungerar som det ska. Hålen i sig är runda och fina, och det är inga sprickor mellan hålen.

C7 1774 i Ängelholm börjar närma sig komplett lok. Mycket har gjorts, nytt tak, helrenoverat elsystem, tenderns krage på vattentanken svetslagad, hela loket målat, armatur översedd. Loken ska eldas på och provköras i vinter, och sedan bli omtubat med både små- och stortuber efter detta.

S1 1923 fick nytillverkade överhettare monterade i somras, och funkade fint på spöktågen vecka 44. Nu ska några lager fixas bara.

N 576, Ka 692 och E2 904 är i övrigt driftklara om uppdrag dyker upp.

Elfordon
[image]
Dm3 1246-1247-1248 ska åter få dra ett malmtåg den 3 juli på Malmbanan.

Ra 846, D 432, Da 820, Da 888 och Rc1 1007 har använts i trafik under året. Rc1 1007 har fått boggirevision i Örebro samt en nyrenoverad huvudbrytare monterad.

I början av sommaren motionerade vi en del elfordon. Dm3 1246-1247-1248, Za 267, X1 3019 och Ma 966 togs då igång. Vi har insett att de mår bäst av att få spänning och röra på sig med ca två års intervall.

X5 kan ni läsa om i eget inlägg.

Motorfordon
T43 235 har använts en hel del under året, och nu har vi fyra traktionsmotorer på revision, som planeras läggas in i loket 2022. T41 204 kommer hjulsvarvas nästa vecka i Hagalund, och T42 205 bidar sin tid i väntan på uppdrag.

T21 77 genomgår som ni vet en mycket genomgripande renovering i Ängelholm. Loket är nu i fasen att allt börjar plockas ihop. Huvarna har varit på blästring och lackering, och loket i övrigt målas just nu.

Z67 626 har målats i sin orangea färgsättning och är tillsammans med 651 "normalväxelloken" i Gävle. 651 målas just nu och får behålla sin Banverket-identitet. Z67 630 finns i Ängelholm numera som vårt växellok där.

Z43 450 är färdigrenoverad och driftsatt i Gävle. Z65 492 är också i mycket gott skick.

Våra rälsbussar Y7 1113 och Y6 1109 är fullt iordning och får nog invänta sommaren 2023 innan de används. 1113 genomgick plåtbyte i fronter och ommålning i början av året.

Y1 1343 har länge varit i Östersund men är nu hemma. Den har fått FIAT-motorerna från den brunna Y1 1289 som MFGDJ hade, och det är fina motorer med lite timmar. En renoverad SRM-växellåda är monterad, en boggi har reviderats, alla hjulaxlarna har reviderats, och drivaxlarna har fått nytillverkade axlar och axelväxlar i Polen. Vi har nu en Y1 i mycket gott teknisk skick.

MTR 101 3961 har driftsatts och fungerar fint, men skulle må bra av en uppsnyggning.

Forts i del 2.

/Henrik R, JVM


Hela tråden:

 

powered by my little forum