Litt Litt Sdu - Sap/Sap-x - Samp/Samp-x/Samp-v/Samp-vx mm (Fordon: vagnar)

av Anders.k., Friday, December 10, 2021, 12:30 (862 dagar sedan) @ -RB-

Hittar inte min gamla "SJ godsvagnar" med Sdu .

Den första är från någon som samlat bilder och uppgifter från div SJ skrifter efter UIC litreringens införande . Bl.a. SJ 636.1 , "SJ Godshandbok" (eller liknande titel , avsedd för kunder) mm .

Under varje Sap står omlitrering och -numrering enl SJ 636.1 utgåva 3 då SJF 636.1 utgåva 2 verkar ha en del motsägelser/felaktigheter .
Rättelser emottages gärna .

Sap 20-74-482 8 000 - 482 8 014 heltäckande plant golv .
Blir Samp 82-74-483 1 000 - 483 1 014 .

Sap 20-74-482 8 015 - 482 8 071 försänkt golv på 7,5 m .
Blir Samp-v 82-74-483 1 015 - 483 1 071 .

Sap-x 20-74-482 8 072 - 482 8 076 plant golv med 9 m borttagbart golv för djuplastning på 7 flyttbara tvärbalkar .
ANM vagn 073 anpassad för vagnbjörnstransport .
Blir Samp-x 82-74-483 1 072 - 483 1 076 .

Sap-x 20-74-482 8 077 - 482 8 086 försänkt och borttagbart 7,5 m golv för djuplastning på 7 fasta tvärbalkar .
Blir Samp-vx 82-74-483 1 077 - 483 1 086 .

Och varför detta : Bilden visar vagnar med plana golv som jag ser det , och därmed mindre lämpliga för transport av större och/eller högre stridsvagnar .

Och tack för bilder och annat intressant i tråden .

mvh -RB-

SJ har ju rört till det lite genom att köpa 5 olika utförande av vagnen, med hjälp av Christer Andersson Gamleby och hans listor går det ju att reda ut det , lite för eventuella fel som smyger sig in här är mina egna .

Svenska försvaret har köpt en stridsvagn, Centurion och den behöver transporteras och då bygger Notviken Hvst dom första 5 vagnarna av Sdu, levereras 1954 .
En låglastarvagn som man kan lasta på 7 balkar, kan även täcka för låglastardelen så vagnen får en helt plan last yta.
Slutar livet som Samp-x 483 1 072- 076
Ser ut så här , bild från Digitalt mueseum

Nästa gäng byggs av chr Olsson Falkenberg 1959.
Dom första 15 vagnarna har en helt plan last yta, vet inte vad tanken är förutom att det är en tunglastarvagn.
Lite udda så står det en Centurion på en sådan vagn (om det nu är en sådan stridsvagn) så uppenbart behöver man inte låglastardelen ändå, eller nåt.
Slutar livet som Samp 483 1 000- 014
Så här ser den ut, bild från Digitalt muesum

Sj måste ändra sig , för resten av serien som byggs av Chr Olsson 1959 får en låg last del , en fast sådan , resten av 15 vagnar alltså
Slutar livet som Samp 483 1 015- 029
Ser ut så här, bild från Digitalt museum.

Nästa serie byggs i två utföranden också , levereras 1961-62 vem som tillverkar vet jag inte .
42 vagnar med en fast nersänkning i vagngolvet som inte går att ändra , levereras 1961-62.
Hittar ingen bra bild på dom .
Slutar livet som Samp 483 1 030- 071
Ser ut så här, bild från Digitalt Museum

Den andra delserien om 10 vagnar levereras 1962 har en nersänkning i vagngolvet , nersänkningen kan tas bort så det blir en låg lastar del som vilar på 7 balkar som sitter under ramen.
Slutar livet som Samp-X 483 1 077- 086
Ser ut så här, bild från Digitalt museum.

Allihopa säljs till FMV som sedan skrotar dom.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: