Växlarvagn (Järnvägsmuseet informerar)

av Anders.k., Saturday, December 11, 2021, 16:18 (839 dagar sedan) @ Ola Almquist

Oavsett beteckning på vagnen, är det ju en Falubyggd helsvetsad O-vagn, allting i ramen utgörs av pressade detaljer - inklusive lagergafflar och fjäderbockar, som svetsats ihop. Om det inte finns någon annan sådan bevarad, kan jag inte annat än tycka att den vagnen bör återställas till originalutförande, i stället för "växlingsvagn" (sådana vagnar fanns det av här och var, jag vill minnas att det i Värtan fanns sådana, dessutom avbildade i SJK:s tjänstevagnsbok).
"Förställarvagn" var ju en lång-lång vagn som användes i färjelägena för hundra år sedan, så att loken inte skulle behöva gå ut på färjeklaffarna. De hade inga som helst lastmöjligheter, enda syftet var ju att på längsta möjliga sätt utöka avståndet mellan lok och vagnar som skulle av och på färjorna! "Växlarvagn" var precis som HP säger, möjliggöra för växlingspersonal att åka med (före den tid då exempelvis T44 hade tvärgående gångbord vid lokens ändar).
Berra


På 2 ts fanns det såväl kopplings- som förställar- och växlingsvagnar. I och för sig på 891 mm spårvidd...
Det hade varit intressant att få veta vilken vagn som kan ses på denna bild. Jag har inte hittat några skrotningsuppgifter på vagnarna med nummer på 6157xx.

/Ola

Det ser ju inte riktigt ut som denna vagnen som ligger i diket.

Sådana koppelvagnar får dom verkligen alltid tjänstevagnsnummer ?

Det rullar ju en drös sådana vagnar på malmbanan idag och dom har ju behållit sitt Kbps-x nummer.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: