15 km/h och mer än tre ton goda kol? (Järnvägsmuseet informerar)

av BD @, tisdag, december 14, 2021, 18:15 (193 dagar sedan) @ Christer Brimalm
Redigerad av BD, tisdag, december 14, 2021, 18:55

Jag tänkte främst på de båda första, särskilt kolförbrukningen. Man får väl förutsätta att arrangörerna har bra koll på det gamla museilokets status vad gäller lager och smörjning när man låter det visa upp vad det skulle kunna prestera i reguljär tjänst.

Beräknas att loket vid full belastning bränner 500 kg goda kol per kvadratmeter rostyta ger det en förbränning av 3,15 x 500 kg = 1575 kol per timme.
Vidare, om nu loket orkar att hålla 15 km/h behövs mer än två timmar för den 30 km långa sträckan. Alltså, eldarna, för det lär behövas två stycken, får att göra.
Nu är väl inte tre ton kol någon större märkvärdighet, har själv eldat tre ton kol på fyra timmar utan att bli svettig, men på två timmar och lite till betyder det mer än 26 kg per minut.
Vi får även hoppas att tågets verkliga vikt meddelas inför körningen.

Det ska bli intressant att jämföra den blivande körningens data med de från den forntida körningen. Värt att notera är att det forntida tåget hade glidlager.


Från tyska: "Vid företagna provturer uppgick hastigheten i 10 promille stigning till 12,1 km/h vid 45 % fyllning med ett tåg på 1456 ton inkl lok och tender,"

Personalen vid de provkörningarna var säkerligen erfarna lokmän som hanterade ånglok dagligen.
[image]

Edit. Tillagt nedanstående.
[image]


Hela tråden:

 

powered by my little forum