Förkortningsfråga, SJ ID/dödsbrickor? (Historiskt material)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, December 15, 2021, 17:36 (861 dagar sedan) @ Martin Johansson

Hejsan!
I min samling har jag några gamla ID-brickor från SJ, även kallat dödsbricka enligt vad jag läst. Dom flesta här vet nog vad det handlar om men det är alltså mindre runda silverfärgade brickor av kanske stål/mässing eller nåt, är inte så hemma på material.

Hur som helst, på baksidan är dom försedda med, om jag läst rätt, födelsedatum, efternamn, initialer till förnamnet och i vissa fall ett gäng förkortningar som jag antar är för tjänsteställe eller liknande och det är just dessa förkortningar jag önskar hjälp med nu då jag är lite nyfiken på varifrån dessa brickor kommer.

Följande förkortningar finns på mina brickor: VSTARB HVST ÅL/Å1, båda varianterna finns, samt VSTA HVST Å1. Kan någon reda ut vad dessa förkortningar står för så vore jag väldigt tacksam.

Angående brickorna i sig så utgår jag från att dom är en rest från gamla SJ och inte nytillverkas idag så om jag exempelvis tar ett datum på en av brickorna som är 981212 så bör detta vara 1898 och inte 1998. Rätt?

Tacksam för info och ha det bra.

Sådana id-brickor fanns även för allmänheten. Jag har själv en sådan bricka med halsband som jag fick som barn (född 1946) och jag antar att de skulle bäras i händelse av krig (det var ju ganska snart efter att andra världskriget slutat och det är ju inte så länge sedan om man ser det i ett större perspektiv....). VSTARB bör väl betyda verkstadsarbetare och ÅL är alldeles säkert Åmål.


Hela tråden: