Rc-lok (Fordon: lok)

av Christer Nyqvist, Sunday, December 19, 2021, 16:53 (831 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Christer Nyqvist har räknat upp några av dem, jag tycker dock att han har hoppat över kompressormotorn. Utan luft ingen ström.

Hmmm... var kommer luften in i sammanhanget? Finns det någon förregling för för lågt huvudbehållartryck? Motorkontaktorerna är väl helt elektriska. Luft behövs visserligen till huvudbrytaren men jag förutsätter att loket är under spänning. Och så gällde det väl bara att få loket att röra sig. Få stopp på det är en helt annan historia.
Tre motorer på Rc var standard ett tag under åttiotalet (?) när jordfel gick som en löpeld i lokparken.
Två går också bra. Jag blev stående i infarten till Skövde med en Rc4 på väg söderut med tusen ton i kroken. Enda sättet att ta mig vidare var att skilja ifrån två motorer. Den vagnvikten var nog strax bortom tillåtet men det var torrt spår så det var värt ett försök. I Regumatorp var hastigheten nere i 30 och Falköping passerades i knappt 60. Annars gick det över förväntan.
F ö får trådskaparen det svar han frågar efter. Är väldigt petimetrig, se bara tråden om Domnarvets räler.


Hela tråden: