Lite om E 1074 och E2 1455. (Järnvägsmuseet informerar)
Ger samma sth fram/back, det är poängen.
Beror väl på. Sth 60 km/tim var det för backgående lok med minst halvt vattenförråd i tendern. Med mindre var det sth 45 km/tim. Skulle man haft någon nytta med det så måste man börja resan med backgående lok.
E 1074 var 1/3 1957 enligt Bertil Rehnbergs bok "Ångloksminnen" placerad på både 5 maskinsektionen, ms, i Göteborg. I boken finns även en bild, som han tagit 1958, på loket med A-tender när det var uthyrt till Munkedals bruk. Vilken tjänst som loket användes i övrigt på 5 ms kan man undra över. 1954 anges loket ha A-tender.
Även E2 1455 är driftlok enligt samma bok och förteckning och tillhörde 14 ms i Ånge. Till den maskinsektionen hörde då oelektrifierade linjen Långsele-Härnösand så man får anta att loket användes där.
Ingen av maskinsektionerna ovan verkar ha någon linje som egentligen behöver en E eller E2 med boggietender.
Även E 1089 har A-tender 1957. Placerad på ms i Bollnäs.
Hela tråden:
- E 1074 i Östersund - 69 -
lars moberg,
2021-12-25, 23:45
- E 1074 i Östersund - 69 - A-tender -
Olof W,
2021-12-26, 11:51
- E 1074 i Östersund - 69 - A-tender -
Micke Carlsson,
2021-12-26, 13:06
- E 1074 i Östersund - 69 - A-tender - Tack! ingen text - Olof W, 2021-12-26, 17:42
- Lite om E 1074 och E2 1455. - S-O Johansson, 2021-12-28, 00:37
- E 1074 i Östersund - 69 - A-tender -
Micke Carlsson,
2021-12-26, 13:06
- E 1074 i Östersund - 69 - Per Ljungberg, 2021-12-26, 17:11
- E 1074 i Östersund - 69 -
Stig Lagergren,
2021-12-27, 16:19
- E 1074 i Östersund - 69 - Staffan Myrenberg, 2021-12-27, 22:34
- E 1074 i Östersund - 69 - andra med A-tender - Thomas Tell, 2021-12-27, 23:38
- E 1074 i Östersund - 69 - A-tender -
Olof W,
2021-12-26, 11:51