Trävagnar från 1968. Hastighet? (Fordon: allmänt)

av Sven A, Wednesday, January 05, 2022, 09:21 (836 dagar sedan) @ Lennart Petersen


När försvann trävagnarna? Jag trodde det var efter påsken 1964 eller -65, men uppenbaligen hade jag fel.


Efter påsk 1968.


Och innan totalstoppet påsken 68 bör trävagnar successivt tagits ur trafik efterhand som nyare vagnar levererades.


Så var det naturligtvis. Men definitivt slut var det efter påsk 1968. Det var nog inte särskilt många vagnar som höll ut så länge.


Förbudet mot trävagnar utfärdades att gälla från tidtabellskiftet 12/5 1968 men i praktiken blev påskhelgen 1968 sista gången som trävagnar användes, vagnarna var ju bland det sista man satte in och då vid storhelger.
Förbudet uttrycktes så att det blev förbjudet att blanda trä och stålvagnar i samma tåg.
Vilket gjorde att det var helt o.k för SJK att från 1969 köra sitt trätåg med vagnar från TGOJ .
På smalspår som Roslagsbanan fortsatte man med trävagnar och även BFt användes på 1067 banor. Och Saltsjöbanan fortsatte med sina trävagnar men man blandade ju inte med stål.

Var inte förbudet kopplat mot en viss hastighet?
Detta gjorde att trävagnarna på Roslagsbanan kunde vara kvar.


Hela tråden: